Кои сегменти са основен двигател на търсенето в модерните търговски центрове

mall-789697-m

Категории „Мода“ и „Заведения за хранене“ са основен двигател на търсенето в модерните търговски центрове в най-големите градове в страната през втората половина на миналата година, показва доклад на Colliers.
Делът на „Мода“ в моловете в София, Варна, Бургас, Пловдив е около 40% и съществено изпреварва този на останалите категории. На второ място в повечето от съответните градове са заведенията за хранене.

Тази тенденция кореспондира с резултатите от съвместното проучване на Colliers и Gfk, проведено през есента на миналата година, изучаващо нагласите към модерните търговски центрове в София на собственици на шопинг молове, посетители и търговци. То показва, че „Мода“ и „Храни и напитки“ са най-търсените категории, като през 2019 г. „Мода“ дори е изместена от челната позиция от „Храни и напитки“, която се характеризира и с най-голяма тежест при определянето на микса от наематели.

Проучването изследва и нагласите на потребителите към някои от съвременните тенденции в пазаруването – т.нар. „зелени“ практики и електронната търговия. Резултатите показват, че близо 80% от участниците правят покупки онлайн на месечна база, а около половината от тях предпочитат да получат поръчките си във физически магазини. Респондентите са възприели и някои „зелени“ практики в пазаруването. Най-често прилаганите са отказ от използване на найлонови торбички и връщане на дрехи за рециклиране.

Докладът на Colliers за пазара на търговски площи през второто полугодие на 2019 г. показва, че общото предлагане на модерни търговски площи в България е 796,000 кв.м. и бележи увеличение от 3%, който се дължи на откриването на Delta Planet във Варна. С това индикаторът „наситеност на търговски площи на 1,000 души население“ за Варна регистрира ръст, и съответно достига 114 кв.м. за България. Въпреки това, той продължава да бъде много по-нисък от средния, както за Европа, така и за ЦИЕ.

Интересът на участниците на пазара към търговските паркове в страната се запазва. Тяхното развитие и модернизиране продължава и през разглеждания период. В съществуващите паркове се откриват нови обекти, а в населени места с под 80,000 души, като Шумен и Благоевград, е започнало строителство на такъв тип проекти.

Силна активност от страната на търсенето реализира веригата Pepco, която през второто полугодие на 2019 г. е с най-голям брой открити магазини. През този период на българския пазар стъпват няколко нови международни марки - Miniso, Nespresso, Madame Coco, Tezenis, Avva, Bottega del Sarto, Brums, Spa Ceylon и Lapin House.

Colliers прогнозира, че пазарът на търговски площи ще запази инерцията, набрана през последните години, вследствие на устойчивия икономически растеж и стабилното потребление. Очакванията са за продължаващ умерен темп на развитие при повечето участници на пазара, включително навлизане на нови за страната компании, както и разширяване на мрежата от обекти на добре установените местни и международни търговци. Търговците ще започнат все по-често да разглеждат локации в градове с население 70 000-100 000 души, където има вероятност да се появят търговски паркове. Основните предизвикателства в разглеждания сегмент потенциално биха могли да бъдат недостигът на квалифицирани кадри и условията на силно конкурентна среда на малък пазар.

Споделете:

Сходни статии

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.