Екипна ефективност

team

Група хора не са екип! Няколко съвета как се създава ефективно работещ екип.  

Случвало ли ви се е да попитате някой, наскоро напуснал работа, какво му е носило най-голямо удовлетворение?  Изненадва ли ви фактът, че повечето хора посочват добрите работни взаимоотношения и работата в екип?

В нашата компания периодично провеждаме обучения на тема „Мениджмънт и лидерство”, базирани на голяма част от принципите, споменати по-долу. В семинара се разиграват практически казуси и ролеви игри, свързани с развиването на умения за изграждане и ръководене на екип.

Според последните сравнения на резултатите от мотивационните изследвания в производствени и търговски компании факторът „екипна ефективност” е от най-голяма важност за служителите. Нашият опит показва, че ефективните екипи са по-креативни, създават условия за по-добра комуникация и сътрудничество, вземат по-добри решения, реагират по-добре на промени.

Вижда се също, че членовете им дават най-доброто от себе си, изпитват силно чувство на принадлежност и удовлетвореност от постигнатото.Общата цел не е достатъчна Знаем, че работа в екип не се случва само защото група хора работят в една и съща стая или са под ръководството на един и същ мениджър.

Дефиницията на Katzenbach ни дава отговор на въпроса защо групата хора, която пътува в автобуса за работа сутрин, не е екип. Според нея екипът е малък брой хора с допълващи се умения, посветени на обща цел, за която са взаимно отговорни. Отделните членове взаимодействат един с друг и с лидера на екипа в постигането на общата цел и зависят един от друг, за да вършат работата си.

Основите на успеха при ефективните екипи

Въпросът „Защо някои екипи успяват, а други се провалят” занимава повече от 15 години изследователи и консултанти в областта на мениджмънта.Според нас екипите, които подобряват непрекъснато своите резултати, притежават пет ключови характеристики:

1. Лидерство

Неслучайно слагам тази характеристика на първо място. Според мен лидерството е най-ефективния начин един ръководител да постигне поставените цели.

Какво е лидерството? Лидерът е човек, който със своите идеи, виждания, начин на мислене и поведение създава ценности и увлича хората около себе си. Лидерът служи за пример на екипа, той създава нормите, който трябва да се спазват. Той върви рамо до рамо с останалите и ги подкрепя, за да постигнат поставените цели и наред с това участва във всяка фаза от процеса.

2. Отдаденост на общата цел

За всички е ясно, че без ясно формулирана цел работата на екипа е обречена на провал. Ефективните екипи обаче отиват една стъпка по-напред - те не просто знаят целта, а са ангажирани с нея. Ангажираността е вътрешното качество, което мотивира екипа да гони целта си, когато възникнат трудности. Ангажираността е по-голяма и се постига по-бързо, когато броят на членовете е малък (средно около 10 души)Ангажираността лесно може да се разпознае и в езика. Тя е налице, когато хората казват „ние”, „нас”, „наш”, вместо „аз”, „ти” и „те”. Например: „Ние изработихме много добър план и резултатите ни са впечатляващи” или „Разработих много добър план и резултатите са налице”. „Работим по изпълнението на графика” или „Той закъснява с неговата задача по графика”.

3. Компетентност

За да успее, екипът трябва да има способностите, познанията, опита и техническите умения, за да се свърши работата. Това предполага комбинация от ключови умения и компетентност, които са критични за постигането на целта.Често ръководителите на екипа включват в екипа хора единствено заради техните длъжности или предишни заслуги.

Ако основната задача на вашия екип е да намалите брака с 5% заради внедряване на нова технологична линия, регионалният мениджър по продажбите не е предпочитан член на екипа, въпреки позицията си. По подобен начин трябва да подходим и към Маргарита, служителят с най-голям стаж в компанията, която ще се „разстрои много, ако не е включена”. Стремежът ни е да осигурим хора, които внасят критични за успеха на екипа умения и компетентност.

4. Подкрепяща среда

Екипът не работи във вакуум. Той има нужда от подкрепата на организацията, от нейните ресурси, информация и помощ. Степента, до която съпътстващите системи са подкрепящи, безразлични или враждебни, определят ефективността на екипа.

Основните ресурси, поддържащи екипа, са: подкрепа от ръководството, подходяща организационна структура, справедлива система за награди и поощрения, добра система за вътрешна комуникация и даване на информация по напредъка. Всеки елемент трябва да е развит в степен, която дава тласък на екипа и поощрява положените усилия.

И за финал – няколко съвета към Ръководителя на екипа:

Харви Сейфтър и Питър Икономи формулират 8 принципа за работа на успешния ръководител:

1. Дайте власт на хората, които вършат работа;

2. Дръжте хората отговорни за резултатите и качеството;

3. Дайте на всеки ясни роли;

4. Разпределяйте и редувайте задачите;

5. Направете екипната работа „хоризонтална”;

6. Научете се да слушате, научете се и да говорите;

7. Търсете консенсус;

8. Ангажирайте се категорично с мисията и целта на екипа.

 

Автор: Ралица Иванова, Рейвън Консултинг Груп

Източник: Harvey Seifter & Peter Economy, Leadership Ensemble

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.