Добро име трудно се печели и лесно се губи. През ден виждаме как информацията и новините влияят на всички нива в нашето общество: акции на компании, държавни дългове, политици. Това е особено вярно за информационната ера, когато слуховете могат да плъзнат като вируси. Новият научноизследователски проект Pheme си поставя за цел да отговори на това предизвикателство, създавайки платформа, способна да изчислява достоверността на слуховете в различните медии, езици и социални мрежи. Проектът е съфинансиран по Седма рамкова програма на Европейския съюз за научни изследвания в областта на информационните и комуникационни технологии. Инициативата, чиято първоначална среща се проведе преди броени дни, ще продължи три години. Консорциумът включва девет партньора от Англия, Германия, Австрия, Испания, България, Швейцария и Кения, а ключова роля ще има българската компания за семантичен софтуер Онтотекст, част от Сирма Груп.
В рамките на проекта Pheme ще бъде създаден софтуер за автоматично откриване и проверка на информацията бързо и в мащаб. Този софтуер ще дава възможност за по-добро разбиране на влиянието на слуховете в социалните медии – от къде произлизат, как се разпространяват, кой и как и от кого – в многократен тираж и в различни области.
Анализът на истинността на информацията, която се разпространява в социалните медии, поставя сериозни предизвикателства, произтичащи от нейната лаконична, трудна за определяне и силно контекстуализирана природа. Темите, които се разпространяват като вируси от потребителите на социалните медии, са известни като “меми”. Това могат да са както различни идеи, така и слухове, модели на поведение, типове съдържание и др. Pheme ще се фокусира върху определянето на модел за достоверност, поддържан от платформа за анализ на големи масиви от данни (т.нар. Big Data), който ще идентифицира, проследява и проверява “феми” – това са интернет “меми”, на които се добавя стойност „истина“ или „лъжа“, докато те се разпространяват в различните медии, езици и социални мрежи.
Използвайки сведения, извлечени от огромни банки със съществуващи публични данни, в комбинация със съдържание, събрано от социалните мрежи и медии, Pheme ще разработи технология, която ще може автоматично да оценява достоверността на произведеното от потребителите съдържание. Това предполага интердисциплинарен екип, състоящ се от експерти по анализ на социални мрежи, езикови технологии, уеб науки, големи масиви от данни и визуализация на данни.
Резултатите от проекта Pheme ще се оценят с помощта на два перспективни практически казуса от обществен интерес в сферата на дигиталната журналистика и по-доброто здравеопазване. Но разработваната технология ще има широко приложение и ще може да се използва също в много други области и бизнес сценарии. Тя ще добави стойност към различни бизнес приложения, платформи за управление на марките и репутацията, системи за управление на взаимоотношенията с клиентите, семантични онлайн търсачки и др., позволявайки им да проследяват разпространението на идеи в социалните мрежи. Проектът ще даде възможност също на обществени организации, работещи в много широк спектър от сегменти, да проследяват разпространението на различни слухове онлайн.
Онтотекст е един от световните лидери в разработката на семантичен софтуер и семантични бази данни, чиито решения се използват от организации като Националния архив на Великобритания, Британският музей и медийната група Би Би Си. Компанията ще има ключова роля в проекта, създавайки нов модел за четирите типа слухове: невярна информация, дезинформация, непроверена информация и спорна информация. За целта Онтотекст ще използва разработеното от компанията семантично хранилище OWLIM, както и информация от разнообразни отворени ресурси от типа Linked Open Data (LOD). Повече информация за проекта PHEME е достъпна на адрес: