Българите не вярват в излизането на страната от кризата

jarmoney

Българите все по-малко вярват, че страната ни излиза от кризата с оглед на увеличаващите се разходи и малките възможности за започване на нов бизнес. 95% от гражданите са на мнение, че липсват ясни индикации за дългосрочна промяна на икономическата ситуация в България, а 87% от домакинствата споделят, че са станали по-пестеливи и по-внимателни при избора на покупки. Рецесията оказва отрицателно влияние върху потребителските възможности и начина на живот на българските граждани, като 43% от тях смятат, че страната ще излезе от кризата едва след 2013 г.

Това сочат резултатите от четвъртото годишно изследване на тема „Поведението на потребителите в контекста на икономическата обстановка”, проведено през февруари от агенцията за маркетингови изследвания „Прагматика”.

През 2011 г. се наблюдава усещането за по-високи потребителските разходи, докато доходите на са запазили своето ниво. 70% от изследваните лица декларират, че през изминалата година разходите им значително са се повишили. В същото време всеки втори българин е запазил нивото на своите доходи, а 41% от анкетираните са получавали по-малки месечни възнаграждения.

Очакванията на участниците в проучването за 2012 г. са с лек оптимистичен нюанс – 27% смятат, че доходите им през 2012 ще се увеличат, а 43% се надяват да запазят сегашната си работа при същите доходи. Важно е да се отбележи, че сред българите между 25-34 години се наблюдава тенденция за повишаване на очакванията за бързо професионално развитие и увеличаване на доходите на годишна база, коментират от „Прагматика”.

Всеобщо е схващането, че през изминалата година на потребителите им се е налагало да „свиват” разходите си, да се лишават от някои стоки или да преминават към по-евтини еквиваленти. 70% от анкетираните споделят, че са започнали да купуват по-евтини марки и продукти, докато 84% са били по-внимателни и прецизни в избора си.

Потребителското поведение на хората относно консумацията на различни типове стоки и услуги (храна, техника, козметика) се придържа до нивата на предходната 2010 г., сочи изследването. Относно „продуктите от първа необходимост” българите заявяват, че няма да променят навиците си при консумацията на сирене, прясно и кисело мляко, малотрайни колбаси, лютеница и тестени изделия.

47% от участвалите в изследването планират да закупят техника за дома през настоящата година. Най-желани са телевизорите (11%) и преносимите компютри (9.5%).

През 2011 г. остава непроменен и процентът на гражданите, които са успели да спестят от доходите си – 15%, като всеки пети от тях заявява, че ще заделя по-малко средства през 2012 г. Като допълнение на това, 46 на сто от запитаните споделят, че за настоящата година не планират дейности, свързани с извънредни разходи.

От агенцията заключват, че се наблюдава силно рационализиране на потребителското поведение, изразяващо се в прецизиране на избора и търсенето на по-доброто предложение. Този потребителски модел се обостря от активно използваните промо-механизми и чисто ценови промоции.

„Българите все още усещат икономическата криза и това оказва силно влияние върху тяхното потребителско поведение. Въпреки, че страната ни отчита стабилни макроикономически резултати, потребителят остава песимист относно бързото справяне с рецесията. Промените в потребителското поведението силно се влияят от общото усещане за стабилност и разбира се усещането за благоприятни  нива на доходите и разходите, което прави едно домакинство.  Едва тогава можем да очакваме „разчупване” на потребителското мислене и активизиране на потреблението”, коментира Юлиан Добрев, Изследователски директор в агенция „Прагматика”.

 

 

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.