Законовите регулации и изисквания за въвеждане на ESG политики и активности сред българския бизнес са основният фактор, който кара компаниите да стават по-устойчиви и да се интересуват от темата. Това посочват 44% от фирмите, участвали в първото голямо и цялостно проучване по темата корпоративна устойчивости у нас, проведено от EY Bulgaria.
На второ място като стимул се явяват потребностите и желанията на клиенти - за 36% от компаниите. Едва след това идват личните мотиви, като убеждения и традиции в управлението на фирмите, за които са гласували 34 на сто от анкетираните.
Другите фактори, които оказват влияние, са конкурентният натиск (32%), изискванията от доставчици и партньори (32%), изискванията на инвеститори (31%) и изискванията на компанията-майка (26%) при фирмите, които са част от международни корпорации.
Данните показват, че общо 35% от българските компании определят устойчивостта като важна част от корпоративната им стратегия. Според 32 на сто работата по тази тема е добра възможност да се отличат от конкуренцията. Общо 31% пък казват, че устойчивостта е съществена част от техния бизнес модел. За 27% ESG активностите се правят, за да избегнат репутационен риск.
Докъде са реално компаниите с устойчивото развитие? 37% от запитаните споделят, че темата за устойчивостта частично е интегрирана в стратегията на фирмата им, а 33% дори твърдят, че вече напълно са я включили. 24 на сто още не са направили това, но планират да се случи в близките две години. Едва 2% не планират интегриране на ESG дейности в стратегията на компанията им.
Показателно е също така, че 63% от бизнеса декларира, че в екипа си имат отговорник в областта на устойчивостта, срещу 37%, които все още нямат.
Екологичният аспект на ESG е водещ в регулаторните изисквания. Оптимизацията на енергия е най-популярната мярка, предприета от бизнеса у нас по отношение на E частта от ESG. Почти три четвърти от запитаните вече работят по намаляване потреблението на енергия, осигуряване на собствени енергийни източници и/или използване на възобновяеми такива. На второ място са различните мерки за насърчаване на кръговата икономика (69%), а на трето - намаляването на отпадъците (65%).
Значително повече активности имат компаниите в социалната област на устойчивостта. Общо 93% слагат на първо място усилията, които полагат за насърчаване на дългосрочните трудови отношения, 91% декларират, че спазват принципа за равнопоставеност на половете сред служителите си, а 87 на сто посочват, че осигуряват обучения и допълнителна квалификация на екипа си.
Според данните от изследването, по отношение на управленския аспект, или G от ESG, компаниите работят най-често по повишаване на качеството и безопасността на продуктите, които произвеждат или предлагат - това декларират 84% от запитаните. Общо 80 на сто извеждат на преден план борбата с корупцията, а за 72% това е активното включване и съобразяване с изискванията на заинтересованите страни - партньори, доставчици, НПО и др.
Най-актуалната тема пред бизнеса в момента е изготвянето на доклади за устойчивост. Повече от половината от включилите се в анкетата компании отбелязват, че попадат в изискванията на Директивата за корпоративно отчитане на устойчивостта на ЕС (CSRD).
Най-честата трудност, която те срещат в този процес, е в етапа на събиране на данни - 73% посочват, че изпитват затруднения с надеждността и качеството на данните. Други 65 на сто се затрудняват с отделянето на необходимите ресурси и време за изготвяне на нефинансов доклад, а 45% казват, че срещат трудности в етапа на подготовка, включването на заинтересованите страни и комуникацията.
Изследването е проведено от 23 септември до 25 октомври 2024 г., като обхваща 60 компании, повечето от които с над 500 служители (57%) и оборот над 200 млн. евро (35%). По индустрии най-много са представителите на търговията, производството на стоки и телекомуникациите. Повечето фирми (60%) са част от международни компании, от които изначално идват изискванията за устойчивост.
Зелените технологии и кръговата икономика са в основата на зеления преход, възприет от Европейския съюз като стратегия за трансформиране на икономиката в отговор на климатичните промени и като инструмент за подобряване на ресурсната ефективност. На конференцията "Зелена трансформация: Кръгова икономика и устойчиво развитие - хора, материали бизнес модели" ще научите повече за добрите практики за внедряване на устойчивост в бизнеса и администрацията. Повече за събитието можете да научите на сайта му!