Рекламният пазар в България расте със 7,5% през 2023 г. до над 612 млн. лева

Рекламният пазар в България расте със 7,5% през 2023 г. до над 612 млн. лева

Инвестициите в реклама в България достигат 612,1 млн. лева през 2023 г., което представлява 7,5% ръст в сравнение с 2022 г., показват данни на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА).

Асоциацията прогнозира, че рекламният пазар ще нарасне с 9,1% през тази година до 667,8 млн. лева.

Повече от половината от рекламния пазар в България се формира от телевизията. Рекламата в телевизиите нараства с 6% през 2023 г. в сравнение с 2022 г. и достига 323,5 млн. лева. За тази година се очаква ръст от 7% на телевизионната реклама до 346,2 млн. лева.

През 2023 г. силен ръст се отчита при дигиталната реклама - 12%, до 209,5 млн. лева. За тази година от БАКА прогнозират, че увеличението ще се ускори до 14% и дигиталният рекламен пазар в България ще достигне 238,8 млн. лева.

С по 4% нарастват през миналата година външната реклама и радио рекламата, като прогнозата предвижда ускорение на ръста до 6% тази година.

Същевременно печатната реклама се свива с още 10% до 7,5 млн. лева, като се очаква и тази година спадът да достигне 10%.

БАКА прогнозира, че българският рекламен пазар ще забави ръста си от 2025 г. - увеличението на инвестициите се очаква да е 8,4% през 2025 г. и 7,7% през 2026 г., като дигиталните медии ще продължат да отчитат двуцифрен ръст в процентно изражение. За телевизията, радиото и външната реклама се очакват стабилни повишения, като телевизията ще се запази водеща в рекламния микс.

Причината за забавянето са макроикономическата и политическата несигурност и войните в Украйна и по света.

Медийната инфлация се движи в диапазона между 0% и 16%, отчитат още от БАКА. Най-високи са стойностите на инфлацията в двете най-големи по обем медии - 16% за дигитални медии и 14% за телевизия. Основна причина за това са засиленият интерес на рекламодателите предвид високият им потенциал да доставят рекламното съобщение до целевата аудитория и ограниченото предлагане. При радиото инфлацията е 5%, а при външната реклама - 6%.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.