Автор: BelugaIT
Повечето търговци стартират бизнесите си като се фокусират върху един канал за продажба. Това обикновено се явява техния уебсайт. От друга страна, потребителите имат множество възможности, контактни точки и места, от които могат да пазаруват. Ето защо търговците трябва да открият начини да продават на повече от едно място, за да бъдат видими за повече потребители.
Ще разгледаме кои са каналите, през които можете да продавате продуктите си, освен в собствения си онлайн магазин, какво представляват маркетплейсите, какви са техните предимства и как да се подготвим за продажби в тях.
Видове канали за продажба онлайн
Каналите за продажба в дигиталното пространство се делят на директни (собствени) и индиректни (third party). В собствените се включват уебсайта на компанията, sales екипът и активностите, които те извършват, както и всички събития, които компанията организира. В индиректните влизат affiliate и referral програмите, аукционите, социалните мрежи, както и маркетплейсите.
Какво представляват маркетплейсите?
Това са онлайн магазини, в които се продават стоки от различни производители, дистрибутори и търговци. Концепцията е заимствана от физическите пазари и търговски обекти, където множество търговци се събират на дадена локация и продават продуктите си. Някой от най-известни маркетплейси в България са Amazon, Emag, OLX, Facebook marketplace, Etsy, Allegro, Wish, а от скоро вече и Instagram shopping.
Предимства
Основните предимства за търговците са:
Възможност за достигане до огромна аудитория
Клиентите винаги са търсели едно място, от което могат да закупят всичко, което им е необходимо. Това прави маркетплейсите предпочитани места за пазаруване онлайн, тъй като предоставят широка гама от продукти, пестят време и са удобни.
Използване на изградена репутация на магазина от търговците
Възползване от промоционалните активности на платформата, които са утвърдени и разпознаваеми
Голяма част от маркетплейсите организират мащабни промоционални кампании, които оставят отзвук след себе си и с времето са се утвърдили. Кампаниите покрай "Черен петък", коледни и други празнични намаления се провеждат всяка година в тези платформи и са чакани от потребителите, които вече са пазарували в тях. Това е чудесна възможност за всеки бизнес да се докосне до тях без необходимост от вкарване на допълнителни ресурси за реклама.
Възможност за събиране на обратна връзка за продуктите
Поради големия брой търговци, които търгуват в маркетплейсите, и нарастващия брой продукти с всеки изминал месец, платформите подтикват потребителите да оставят обратна връзка за качеството на закупените от тях продукти. Това подпомага както останалите клиенти да изберат най-добрата опция, така и производителите и търговците да подобрят продуктите си.
Наблюдение на конкурентите
Тези платформи дават възможност лесно да следите какво продават вашите конкуренти, да сравнявате цени, качество и други важни за вас фактори.
Защо да продавате в маркетплейси?
Онлайн маркетплейсите предоставят на търговците възможността да достигнат до огромни аудитории от потребители, което само по себе си е достатъчно добра причина да започнете да продавате в тях. Освен това, те са чудесна възможност да стартирате продажби в други страни или да тествате нов продукт за даден пазар.
Как да се подготвим за продажби в маркетплейси?
Основното правило в онлайн търговията, е че клиентът купува, когато има достатъчно информация. Ето защо трябва да се стремите да давате максимално информативни продуктови описания и да предоставяте качествени снимки на продуктите.
Друга важна стъпка е да планирате доставката на стоките. Какъв транспорт ще използвате - доставка с куриер, дропшипинг модел или доставка, организирана от платформата? Важното тук е методът за доставка да е удобен освен за вас като търговец, така и за клиента, и поръчката да бъде получена в максимално кратък срок.
Всичко това обаче трябва да е стъпило на стабилна основа, която можете да изградите чрез редовното обновяване на артикулите, описанията, цените и наличностите. Ако вашето продуктово портфолио е голямо, то е добра идея да помислите за автоматизация на процесите по актуализиране на информацията, тъй като в даден момент ръчната работа ще доведе до множество грешки. Това, от своя страна, би довело до неприятни ситуации с клиенти, които са поръчали продукт, който е със сгрешена цена, или такъв, който нямате в склада.
Тук на помощ идват PIM системите (product information management systems), които централизират управлението на продуктова информация и я изпращат към всички канали за продажба (било то онлайн магазинът ви или различни канали за дистрибуция и маркетплейси). Това помага за уеднаквяването на продуктовите описания, цените и изображенията на продаваните от вас артикули във всички канали и за цялостното брандиране. Чрез възможността си за интеграция с ERP и складови системи се предотвратява възможността за сгрешени наличности.
*Заглавието е на редакцията