Дигиталната реклама в Европа расте с близо 10% през 2022 г.

Дигиталната реклама в Европа расте с близо 10% през 2022 г.

Дигиталната реклама в Европа отчита 9,8% ръст през 2022 г. в сравнение с 2021 г., като достига обща пазарна стойност от 86 млрд. евро.

Това се посочва в доклада AdEx Benchmark на IAB Europe, който се публикува за 17-та поредна година и обхваща 29 пазара. За този доклад са изключени пазарите на Беларус и Русия, а са включени Естония, Латвия и Литва.

В сравнение с растежа, отчетен през 2021 г. - 33,8%, се наблюдава значително забавяне, подчертават от организацията в доклада. Уточнява се обаче, че през 2021 г. имаше наваксване след пандемията, което допълнително катализира силния ръст на рекламните разходи.

Темпът на растеж на рекламните разходи в Европа през миналата година надхвърля очакванията. Дигиталната реклама вече е добре установена медийна категория, представляваща над 60% от общите разходи за медийна реклама в сравнение с по-малко от 20% през 2009 г., посочва се още в доклада.

Аудиото и видеото растат най-бързо

В документа пише, че пазарът на дигитална реклама в региона демонстрира изключителна устойчивост, въпреки безпрецедентните макроикономически и геополитически предизвикателства. Увеличението в стойностно изражение е от 7,7 млрд. евро.

Организацията констатира, че аудиото е най-бързо развиващият се формат със значително увеличение на разходите от 22,1% до 700 млн. евро.

При видеото е отчетено увеличение от 13,6% до 18,3 млрд. евро.

Програматик рекламата представлява 57% от разходите за дигитална реклама в Европа през миналата година. Видеото също заема над половината от разходите за програматик реклама.

Отчитат се обаче големи разлики в зрелостта на програматик рекламата на отделните пазари в региона. Ключови пазари, включително Франция, Германия, Италия и Швеция, остават с нисък дял на програматик реклама в сравнение с Обединеното кралство например.

Топ рекламни пазари в Европа

Лидер е Обединеното кралство с 29,452 млрд. евро. Следва Германия с 12,394 млн. евро и Франция с 8,731 млн. евро.

В топ пет на най-големите европейски дигитални рекламни пазари попадат още Испания и Италия със, съответно, 4,502 и 4,419 млн. евро разходи.

В топ 10 влизат Нидерландия, Швейцария, Швеция, Австрия и Турция.

Топ 3 пазари формират 59% от разходите за дигитална реклама в Европа. Топ 5 формират 69%, а топ 10 - 86%.

Най-силен ръст на дигиталната реклама през 2022 г. в сравнение с 2021 г. е отчетен в Турция (93,3%), следвана от Хърватия с 20,3%, Чехия с 20,2%, Австрия с 19,5%, Литва с 16,7%.

България е на 19-то място с ръст от 8,5%.

Като се отчете инфлацията обаче, картината се променя - растежът в Турция е 12,2%, а в България дори има спад от 5,9%.

Пълната версия на доклада можете да изтеглите от ТУК.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.