Европейската комисия (ЕК) се подготвя да въведе такса за обработка на евтините пратки от трети страни, според изявление на еврокомисаря по търговските въпроси Марош Шефчович, цитирано от Politico.
Таксата ще е в размер на 2 евро и ще се прилага за пратки на стойност под 150 евро, според писмо, което Шефчович е изпратил до националните правителства и с което медията разполага.
Предвижда се тази такса да се покрива от фирмата за електронна търговия, когато пратките се изпращат директно до потребителите. Пратките, изпратени до складове на територията на Европейския съюз (ЕС), ще се облагат с 0,5 евро.
Пред законодателите еврокомисарят по въпросите на търговията посочва, че таксата е "компенсация за работата, която се върши от митническите служители".
Разликата в таксите има за цел да принуди платформи като китайските Temu и Shein да изпращат пратки на едро и да ги дистрибутират от складове в ЕС.
Миналия месец дипломат от ЕС коментира пред медията при условие на анонимност, че един от проблемите с потока от пратки от трети страни е, че "индивидуалните потребители са се превърнали във вносители". Това прави проверките за безопасността на тези продукти почти невъзможни.
Миналата година в ЕС са внесени 4,6 милиарда пакета на стойност под 150 евро. Обемът им продължава да расте, което създава и нелоялна конкуренция за производителите от региона, както и проблеми със замърсяването на околната среда, тъй като евтините продукти често са с ниско качество.
Шефчович информира Комисията по вътрешен пазар и защита на потребителите на Европейския парламент за реформа, която предвижда създаване на единен митнически орган на ЕС и единна ИТ система за целия блок. Предвижда се органът и системата да обслужват както бизнеса, така и националните митнически органи.
Таксата за обработка би била временна мярка, докато обновените митнически правила не премахнат освобождаването от данъци на пакети под 150 евро.
Освен таксите, Комисията иска да задължи платформи като Temu и Shein да поемат повече отговорност за качеството на изпратените стоки и замърсяването.