Презпоследното полугодие на 2018 г. веригите магазини за хранителни стоки са били най-активни по отношение на откриване на нови обекти, показват данните на консултантската компания Colliers.
На лидерска позиция в този аспект е Billa с 4 магазина, следвана от Lidl и T Market с по 3 и Фантастико с 1 нов магазин. Billa активно навлиза и в търговски центрове, запълвайки частично освободените от Carrefour площи.
Търсенето на обекти в търговски центрове поддържа високи нива през разглеждания период, което освен на новите наематели, се дължи и на размествания на съществуващи такива. Моловете продължават да полагат усилия за затвърждаване на позициите си. Те се изразяват както в разнообразяване на микса от наематели, така и в подобрения и преустройства на сградите. Фокусът върху по-добро позициониране ще продължи и през 2019 г.
Усвояването на площите в търговските центрове продължава през второто полугодие на 2018 г. На годишна база този индикатор е 30,760 кв.м. При утвърдените проекти регистрираната заетост е над 90%.
При столичните търговски центрове свободните площи се запазват с ниски стойности до 5%. Това се случва при непроменени нива на предлагане в модерните молове в София - 400,660 кв.м.
С откриването на Plovdiv Plaza в Пловдив общото предлагане за страната нарасна с 35,000 кв.м. отдаваема площ. През 2019 г. то ще се увеличи допълнително, когато още един търговски център ще отвори врати във Варна.
Търговскитепаркове стават все по-търсен формат най-вече в градове под 100,000 души население, където обикновено липсват модерни шопинг центрове. Това показва и фактът, че през втората половина на 2018 г. бяха открити три ритейл парка в Пловдив и един в Костинброд. Този тип площи продължава да привлича местните и международни марки от секторите облекло, обувки и стоки за дома, които търсят различни възможности за разширяване на дейността си.
Наблюдаваната тенденция обуславя интереса и на предприемачи, и ня инвеститори към развитието и придобиването на такива проекти през следващите години.