QR кодовете, за които някога се смяташе, че са отдавна мъртва реликва от началото на 2010 г., се преродиха в условията на пандемия.
От всички събития, които може да са били в списъка на „нещата, които е вероятно да се случат през 2020 г.“, малцина биха могли да предвидят, че „QR кодовете се връщат“, пише онлайн изданието onsultancy.com.
Дори онези, които предсказват завръщане на пазара за измъчения QR код (поне закъсал на запад - другаде е различна история), едва ли биха си помислили, че това може да се случи в резултат на
Понастоящем QR кодовете се използват в целия свят по различни начини, насочени към борба с пандемията: от проследяване на потенциални източници на инфекция до прилагане на „безконтактни“ алтернативи на неща, които е вероятно да разпространят болестта.глобална пандемия, задвижваща безконтактната технология, например менюта в заведения.
Наскоро дори Instagram се хвърли в морето от QR кодове с функция за универсален такъв код.
Ето как още се използват QR кодовете през 2020 г. и с какво настоящият QR ренесанс може да се различава от началото на 2010 г.
Здравеопазване
След като коронавирусът обхвана Китай, китайските власти започнаха да привеждат в действие QR кодовете като инструмент за проследяване и наблюдение на движението и здравния статус на милиони жители. Системата, която изисква гражданите да сканират QR код, когато влизат и излизат от място, заедно с измерването на температурата им, е въведена първо в Ухан и по-късно е приета от над 100 китайски града.
Въпреки че използването на QR кодове в Китай не е нищо ново, тъй като те са вградени в ежедневието като средство за свързване на онлайн и офлайн света, използването на QR кодове за проследяване на контакти вече е възприето по целия свят - от Сингапур, през Париж до Калифорния. Дори супермаркетите Woolworths в Австралия възприеха проследяване на контактите, базирано на QR код.
QR кодовете демонстрират своята гъвкавост и полезност и в други части на здравеопазването. Базираната в Лондон компания за цифрово здраве TestCard разработи комплект за тестване на неинвазивна инфекция на пикочните пътища (UTI), който може да се използва у дома и който включва сканируем QR код. Той казва на придружаващото приложение какъв тип тест се извършва.
Доставчикът на образователни здравни видеоклипове VUCA Health също стартира инициатива, която използва QR кодове за по-лесно свързване на пациентите с информация за ваксини. Наречен VaccineSheets.com, той позволява на фармацевтите и доставчиците на здравни услуги да показват QR код за ваксината, която ще бъде приложена, който ще отведе пациентите до виртуален информационен лист на тяхното мобилно устройство.
Тъй като отдалечените и дигитални здравни процедури стават все по-често срещани, QR кодът е в добра позиция да играе по-голяма роля при свързването на онлайн и офлайн света за пациентит.
Хотелиерство и ресторантьорство
Затрудненият хотелиерски сектор бързо възприе QR кодовете като ключов компонент за безопасното отваряне на обектите. В ресторантите QR кодовете са станали нещо обичайно като средство за достъп до цифрово меню, сканирано чрез стикер или карта за еднократна употреба.
Приемането на „безконтактни“ дигитални менюта идва с редица предимства за ресторантите: те могат да бъдат направени интерактивни, бързо да се актуализират, да включват специални оферти. Някои платформи за цифрово меню също позволяват анализ на данни.
QR кодовете могат дори да се използват за обработка на безконтактни поръчки и плащания. GoTab е едно такова решение, което използва QR кодове за улесняване на поръчките и мобилните плащания, а компанията е забелязала скок в поръчките на фона на пандемията.
QR кодовете дори се използват за решаване на проблемите, представени от често срещаните допирни точки в заведения за хранене като машини за самообслужване на напитки. През юли компанията Coca-Cola надстрои своите машини Coca-Cola Freestyle, за да даде възможност за безконтактно активиране чрез QR код на екрана на машината.
Социални медии
Новата функция на QR кода на Instagram ще помогне на бизнеса да насърчи посещенията в техните профили в социалната мрежа.
В Китай фирмите обикновено използват QR кодове, за да споделят връзки към своите профили в WeChat. Съобщава се, че Марк Зукърбърг се опитва да подражава на WeChat чрез своя списък от социални мрежи, така че не би било изненадващо, ако използването на QR кодове от WeChat е послужило като вдъхновение за подобна функция на Instagram.
WhatsApp също трябва да пусне подобна функция, която позволява добавянето на контакти чрез сканиране на QR код. Това означава, че ще видим това като нормален начин за споделяне на информация за профили в социалните медии.
Защо QR кодовете имат по-голям шанс за успех през 2020 г.
Причините, поради които QR кодовете се сринаха преди години, са много и разнообразни, вариращи от тромаво внедряване до неразвита мобилна мрежа. Идеята зад QR кодовете - отпечатан шаблон, който, когато се сканира от мобилно устройство, може да доведе до уеб страница, екран на приложение или друго място, като по този начин безпроблемно свързва онлайн и офлайн света - е солидна, поради което QR кодовете са станали толкова повсеместни в Китай и други части на Източна и Югоизточна Азия. Това е причината те да се завърнат отново на Запад.
Липсваше изпълнението - от технологията зад QR кодовете до начина, по който те се прилагаха.
От началото на 2010 г. мобилната мрежа измина дълъг път на развитие. Повечето сесии за търсене и сърфиране сега се извършват на мобилни устройства, а бизнесите като цяло разбират колко е важно да реагираме на мобилни устройства.
Технологията за сканиране също стана по-бърза и по-точна през годините и най-важното е, че по-голямата част от мобилните устройства с Android и iOS вече имат вградени скенери за QR код в приложението на камерата, което премахва необходимостта от изтегляне на отделно приложение за сканиране.
Все още има недостатъци при използването на QR кодове, като например необходимостта от познаване на свързаната с тях технология, което може да бъде пречка за някои потребители; необходимостта от стабилна връзка с интернет; недостатъци в сигурността, например ако злонамерен код е отпечатан върху истински.
Никоя технология или начин на правене на нещата обаче никога няма да бъдат напълно съвършени. QR кодовете имат потенциала да бъдат полезен и гъвкав инструмент в арсеналите на марки и фирми, ако могат да преодолеят препятствията, породени от тяхната измамна репутация и минали пропуски. Перспективата пред тях е положителна.