Христиана Недялкова, Nielsen: Пазарът на бързооборотни стоки се развива положително

IMG_8769

Втората тема на форум MySuccess in Retail беше „Развитие на бързооборотните хранителни категории 2015 спрямо 2014 и как започнахме 2016 година“, която представи  Христиана Недялкова от Nielsen България.

Пазарът се развива положително, продажбите на бързооборотните стоки растат, наблюдава се ръст, основно в обеми. От компанията правят анализ на 90 категории. За 2015 г3,6 млрд. бройки продажби са регистрирали 5,1 млрд. лева оборот, каза Недялкова. Основният канал за храните са обектите над 300 кв.м, които увеличават своя обем. От това страда традиционната търговия, която губи своята позиция на пазара. Засилват се специализираните магазини за алкохол, цигари, сладки и солени храни, те растат особено силно през последната година.

Най-продаваните категории за 2015 г са бира, безалкохолни, месни продукти, кафе и кисело мляко. Особен ръст се наблюдава при бебешките храни и храните за домашни любимци. Топ 5 на категориите генерират почти половината продажби.

Недялкова разгледа по-подробно категорията на млечните продукти, където най-голям е делът на киселото мляко и бялото сирене. При киселото мляко тенденциите са за по-големи опаковки и по – висока масленост, което най-вероятно се обуславя от желанието за по-здравословен начин на живот.

При сиренето се наблюдава спад в консумацията. Сирене се купува най-много в магазините над 300 кв.м. Важен канал са малките, удобни магазини .

По-малките магазини са също и сред най-предпочитаният формат за категорията на месните пакетирани продукти, в която се наблюдава спад. Шпековите колбаси и кренвиршите са в отрицателно развитие. Положително се развиват луканка, суджук и пръчиците и надениците. Всичко, което е по-нисък сегмент – като цена, отбелязва спад.

Как започна 2016 г? Освен типичните развиващи се категории за декември 2015– януари 2016 г започват да се развиват млечните продукти, тук има индикации за развитие и при сиренето. Алкохолните напитки обаче отбелязват спад, това се движи основно от категория Вино, която губи продажби. Негативно за началото на годината е при охладените продукти – масло, маргарин, крема сирене, месни продукти.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.