България е атрактивен пазар за шведските компании, като близо 90% от тях планират допълнителни инвестиции у нас през следващите три години. Това показват резултатите от проучване сред шведския бизнес в България, представено от Българската търговско промишлена палата (БТПП), посолството на Швеция в България и Шведско-българската търговска камара.
Осем от десет шведски фирми у нас планират инвестиции в персонала, а две трети - в информационни технологии и производствен и офис капацитет.
По-голямата част от анкетираните фирми са оптимисти за сектора, в който оперират, и планират растеж до 2020 г. Секторите телекомуникации, транспорт и строителство са най-малко уверени в потенциала за растеж у нас.
Общо 55% от шведските фирми в България планират да увеличат служителите си през следващите три години, а 45% очакват да запазят персонала си. Компаниите от ИКТ и промишления сектор ще назначат най-много нови хора.
Като най-голямо предимство на България шведските фирми отчитат членството на страната ни в ЕС - за 87% от тях това е плюс. Ниският подоходен данък (80% от фирмите) и ниската цена на труда (54% от фирмите) са сред другите ни важни предимства, посочени от шведския бизнес.
Сред топ предизвикателствата е недостигът на работна ръка (за 80% от фирмите), изострената конкуренция (73% от фирмите) и бюрокрацията (63% от фирмите).
Ниската брутна месечна заплата в България "се счита за едно от най-важните предимства за бизнеса в страната. Въпреки това недостигът на хора на пазара и високата икономическа активност може да повишат възнагражденията в средносрочен план, ако икономиката продължи да расте", отбелязва се в доклада.
В проучването са участвали 32 шведски фирми в България, сред които H&M, АББ България, Imperia Online, SAAB, Oriflame, Scania.