За реализацията на проекти в краткосрочен план индийски компании ще инвестират у нас над 55 млн. щатски долара.
Това каза заместник-министърът на икономиката Александър Манолев по време на откриването на българо-индийски бизнес форум в София. На церемонията присъстваха и посланикът на Индия у нас Н. Пр. Пуджа Капур, заместник-председателят на Българската търговско – промишлена палата Георги Стоев, председателят на Балканско-индийската бизнес асоциация Красимир Ангелов и др.
„За нас Индия е важен икономически партньор в Азиатския регион. Показателно за потенциала и взаимния интерес е постоянният ръст на стокообмена и на българския износ. За последните десет години двустранният стокообмен се е увеличил близо 3 пъти – от 79 млн. щатски долара през 2006 г. на 215 млн. щ.д. през 2016 г.“, каза зам.-министър Манолев.
Като примери за успешно реализирани проекти в страната ни бяха посочени тези на „Намдхари Сийдс“ (Namdhari Seeds) в областта на земеделието, „Елдер Фармасютикълс“ (Elder Pharmaceurticals) във фармацевтичната промишленост, „Синегранд“ (Cine Grand) в киноиндустрията и др.
„Предимствата на ИТ и аутсорсинг сектора у нас също са оценени от индийските инвеститори“, допълни Александър Манолев. От 2008 г. до сега компанията "Съдърланд Глобал Сървисиз“ (Sutherland Global Services) поетапно откри у нас четири аутсорсинг центъра. Общо 1600 служители работят в офисите на компанията в България и обслужват европейския пазар на водещи световни компании на повече от 16 европейски езика, стана ясно по време на събитието.
Друг успешен пример е този на компанията „Феуджи“, която откри своя център за аутсорсинг и ИТ услуги в София в началото на тази година. Понастоящем за индийската компания в София работят около 50 души, като до края на 2017 г. се планира броят на назначените специалисти да достигне 100 души с перспектива до 2019 г. в него да работят 300 човека.
„Много български компании също имат потенциал да реализират проекти в Индия“, подчерта заместник-министърът. По думите му поредно доказателство за това е успешното включване на България в кампанията „Направи в Индия“, инициирана от индийското правителство. Нейната цел е привличане на преки чуждестранни инвестиции в производствения сектор на страната.
Няколко български компании вече са реализирали инвестиционни проекти в Индия и оперират успешно на индийския пазар в областта на интернет технологиите, опаковането на битум, производството на ветеринарни фармацевтични продукти и др. Работи се и по мащабен проект в областта на възобновяемите източници на енергия, стана ясно от неговото изказване.
Посланик Капур допълни, че между България и Индия има много добри връзки на политическо ниво, но все още не е използван целия потенциал в икономическата сфера. Тя подчерта, че моментът е изключително подходящ за това и подобни инициативи са важни, за да се надгради положителната тенденция, която имаме през последните години в двустранните ни търговски отношения.
В рамките на събитието бе подписан и Меморандум за сътрудничество между председателя на Балканско-индийската бизнес асоциация Красимир Ангелов и изпълнителния директор на ECSEPC Д.К. Сарийн.