Банките ще пропуснат 280 млрд. долара приходи от разплащателни операции до 2025 г., тъй като нови стартъпи навлизат все по-сериозно в бизнеса по изпращането на пари между потребители и компании, посочва се в нов доклад, цитиран от Ройтерс.
Глобалният бизнес с разплащания, който покрива всичко – от картови разплащания до изпращането на пари в чужбина, е доминиран от банките, а тази година достигна 1,5 трлн. долара, посочва се в доклада на Accenture, публикуван днес, пише investor.bg.
Очаква се сумата да достигне 2 трлн. долара до 2025 г., но банките вероятно ще загубят 280 млрд. долара, или 15% от приходите от глобални разплащания, оценява още Accenture.
Банките са изправени пред нарастваща конкуренция от технологични стартъпи, като базираните в Силициевата долина Stripe и Square, както и от технологичната платформа PayPal, лондонския играч TransferWise и други.
Все повече плащания стават на момента, което премахва нуждата от кредитни карти, които носят приходи на банките, като самите плащания се правят директно към крайния търговец чрез използването на нови технологии, допълва анализът. По-голямата конкуренция означава и свиване на маржовете и ускоряване на тенденцията към безплатни разплащания.
"Вместо да бъдат начело на новата вълна на процъфтяващия пазар на плащания, банките усещат натиск от новите конкуренти и виждат как маржовете им се свиват“, коментира Гарет Уилсън, ръководител на екипа за Accenture за глобалните разплащания. „Сблъскваме се с неизбежния свят на мигновените, невидими разплащания без такси, който създава проблеми на банките“.
Accenture твърди, че е разгледала тенденциите за начините, по които потребителите плащат, и прогнозира промени в бъдещото поведение на доставчиците на разплащания, в технологиите и регулациите и така е стигнала до прогнозата за очакваната загуба на приходи от страна на банките.
Тя оценява, че безплатните разплащания ще поставят 8% от приходите от разплащания на банките пред риск. Допълнителни 3,9% пък са изправени пред риск от небанкови конкуренти, предлагащи „невидими разплащания“, а незабавните разплащания ще засегнат още 2,7% от приходите.
Повече от две трети от анкетираните от Accenture директори на банки са съгласни, че разплащанията стават безплатни.
„Дигиталният бум ще означава, че банките ще трябва фундаментално да променят начина, по който мислят за състава на приходите си“, коментира Алън Макинтайър, който ръководи банковите практики в Accenture. “Каналите, които някога донесоха на банките милиарди долари, ще престанат да съществуват“, коментира Макинтайър и добавя, че кредиторите ще трябва да създадат нови дигитални бизнес модели, а „плащанията с едно кликване са новата норма“.