Има сектори, в които вертикалните софтуерни решения не са застрашени от ERP вендорите.
Над две десетилетия откакто българският бизнес се развива сравнително свободно, ERP и CRM системите все още не са точно „масов“ продукт в страната. Това обаче не означава, че местните компании не разчитат на софтуерно обезпечение на дейността си. Настрани от задължителните дори за най-малките фирми счетоводни и складови приложения, някои сектори могат да се похвалят с много по-силно проникване на бизнес софтуер, предназначен за специфични техни нужди. Неговата популярност донякъде се дължи на често по-достъпната му цена, но като че ли най-вече е обусловена от невъзможността на определени, по-конкурентни или по-информационно натоварени сектори да си позволят да работят без съответното програмно обезпечение. Нека разгледаме няколко от тях.
Ресторанти и хотели
Софтуерът за управление за заведения е една от най-атрактивните сфери за разработчиците на бизнес приложения в България. Макар повечето компании в сектора да са малки, в общи линии почти всички използват някакъв вид програма за менажиране на своите ресурси. Има няколко компании, които от повече от десетилетие постепенно превземат този пазар. Става въпрос за местни фирми, тъй като от една страна клиентите са прекалено малки за скъпите чуждестранни платформи, а от друга - този бизнес се отличава с доста специфични особености на местно ниво.
Освен бек-офис приложения, налични при всеки уважаващ себе си малък или среден бизнес – склад, финанси, доставки, едно сериозно решение за управление на информационния поток в обекти за хранене или питейни заведения, трябва да покрива още няколко направления. Първото е обслужването на поръчката, доставката и приготвянето на храна. Вторият информационен поток е свързан с маркетинговите усилия на определен обект да се позиционира, да привлича клиенти и да ги задържа – да кажем политики за лоялност, карти за отстъпки и т.н. Много важен е и HR мениджмънта – управлението на работното време, мотивацията, бонусите и т.н. Най-високо в пирамидата пък е оптимизацията, по-високата ефективност и интеграцията с нови технологии, които възникват. Тоест, доколко една компания може да се адаптира и да приложи нововъведения и как може да се измери ефекта от тях.
Софтуерните платформи за управление на ресторанти покриват ключовите за едно заведение функционалности - входящ и изходящ контрол (за проследимост на храните), взаимовръзките между продукти и меню, включването на отделните изходни съставки в рецептите. Интересна особеност е противодействието на измами от страна на персонала. Това включва понякога пряка връзка между софтуера и видеонаблюдението. Така дори след месеци и при най-малко подозрение от страна на собственика, той е способен да прегледа архивите и да открие нередностите. Подобен подход е особено полезен при малки заведения, където не е рентабилно да се назначава управител. Собственикът също разполага с инструменти във всеки момент да проследява наличностите и да контролира управителя или сервитьорите. За тази цел се ползва и онлайн достъп до системата през браузър и мобилен телефон, а определени програми имат и възможност за информиране на собственика за всяка критична транзакция чрез SMS. Правилното управление на персонала и създаването на график за работа е ключово за мотивацията, глобите и раздаването на допълнителни бонуси.
Последните тенденции в ресторантьорския софтуер включват използването на чувствителни на допир екрани за сервитьорите, а отскоро – и за клиентите, автоматизирани системи за дозиране на питиетата, по-усложнени системи за онлайн резервации и поръчки.
Софтуерът за хотели в голяма степен дублира функции на този за управление на ресторанти и в повечето случаи разработчиците са едни и същи. Разбира се, в допълнение са прибавени и съответните функции, свързани с настаняването.
Строителство
Строителният бизнес може да е в застой в последните 3-4 години, но бурното му развитие в предишните 10 донесе не малко клиенти на компаниите, които пишат вертикални решения в този сектор. Строителният сектор не може да бъде адресиран със стандартно ERP решение, тъй като то не включва конкретни аспекти, като например договаряне и надзор, бюджетиране, детайлно планиране на проекта (финансови параметри, етапи и график на изпълнението, срокове, човешките ресурси, анализ на риска, what if анализи и т.н.), смятат специалисти от бранша.
Основният проблем в строителството в началото на нов проект е как точно да бъде пресметнато колко ще струва определена сграда. В приложението са въведени т.нар. „сметни норми“ - описани стандарти за разхода на материали, ресурси и труд за всеки вид операция в строителството. Те са два вида, като общият им брой е над сто хиляди. Строителният инженер, задавайки в софтуера операциите, които ще се извършват по даден обект, получава калкулирани ресурсите, които ще са му нужни. Това включва материали, труд, механизация, услуги, полуфабрикати и др. Програмата дава дава количествената сметка на влаганите в сградата ресурси. А когато количествената сметка е налице, остойностяването на ресурсите вече е много по-лесно. Така в общи линии се определя прогнозната себестойност на проекта.
Приложенията за управление на бизнеса в строителството са нещо като софтуер за управление на проекти, който следи целия строителен процес - оферирането, оценката на проекта, планирането на времето за изпълнение, управление на техническите средства и ресурси, счетоводство и анализ. Не са за подценяване и добрите практики от бранша, които се съдържат в по-добрите представители на многообразието от предлагани софтуерни приложения.
Всички тези функции са налични както в цялостни решения, така и поотделно. За препоръчване, разбира се, са завършените решения, които следят целия процес на изпълнение, но и предлаганите „на парче“ софтуери имат своите предимства. Например - докато инвестицията в „големите“ решения е по-висока, то закупуването на отделни приложения, които предлагат определена функционалност, също е опция за по-малки проекти. Или такива с ограничени технологични бюджети.
Застраховане
Застраховането е бизнес, изобилстващ от процедури, които изискват по-тясно насочено решение. Една успешна застрахователна компания или брокер биха се нуждаели със сигурност от безупречно управление на документооборота. Клиентското обслужване също трябва да е на възможно най-високо ниво, тъй като става дума за организации, работещи в силно конкурентна среда, в която често съвсем малки разлики в цените и в отношението се оказват решаващи. Затова и някои от разработчиците комбинират специализираните решения със CRM функционалност. Както знаем, там полето за изява е широко. Един от българските вендори например представи модул за изпращане на SMS до клиентите при наближаване на падежите. Компаниите в сектора често управляват не само клиентите си, но и допълнителни застрахователни агенти, не малко от тях - нещатни. Работата с такива мобилни „търговци“ може да се подобри с използването на мобилни устройства, като някои от българските софтуерни компании работят в тази посока.
Въвеждането на различните полици и управлението на възникнали застрахователни претенции трябва да бъде автоматизирано във възможно най-голяма степен, и то не само заради бързината на обслужването. Информацията е нужна за справките и отчетите, които са както необходимост, така и задължение. В този бизнес често се изчисляват вариращи преференции за клиенти, за групи, както и комисионни за агенти, работещи към компанията. Всички те трябва да бъдат отразени и коректно изчислени. Застрахователните полици влизат в графата на т.нар. бланки със строга отчетност, към които законът изисква да бъдат архивирани и съхранявани по определен ред.
Качествените образци на специализиран софтуер за застрахователния бизнес често се предлагат на различни модули, защото фокусът на дейността на различните компании от сектора често се разминава. Например, не са много разработчиците, предоставящи възможност за управляване на застраховки, които се явяват инвестиционен продукт от гледна точка клиента.
Заради характера на този бизнес, работата без софтуер в на практика почти невъзможна, затова българските компании, които разработват решения за него, също не са малко. Тяхната големина и възможности варират в цялата скала на разнообразието по отношение на цени и функционалност, започвайки от базови програмки за по 20 лв. и достигайки до решения с международно влияние в сериозния бизнес.
Здравеопазване
Софтуерът в областта на здравеопазването може да се раздели на няколко нива. Най-ниско са приложенията за общопрактикуващи лекари. Те са с орязани възможности, но пък се ползват от всички, защото НЗОК изисква задължителни електронни отчети от всеки лекар. Една стъпка по-нагоре ще открием системите, които се ползват в диагностично-консултативните центрове. С тяхна помощ се въвежда централизирана регистратура в поликлиниките. Чрез нея се организират по-добре дейността и опашките, като се намалява административното натоварване на медиците, а управителят може да анализира натоварването на лекарите и да вземе коригиращи мерки.
Доста по-мащабно и софистицирано е софтуерното обезпечение на големите болници. Обикновено една болнична информационна система включва модул за регистратура, такива за отделенията, за лабораториите, за ДКЦ блока, за приемните кабинети, за операционните. Изграждат се интерфейсни връзки със счетоводната и складовата система на болницата, за да се знае за всеки пациент какви разходи са направени, включително за консумативи и лекарства. По този начин могат да се подготвят анализи и да се проследява дейността на една болница като бизнесорганизация. Допълнително, с цел ускоряване на обслужването, се автоматизира дейността на лаборантите, а готовите изследвания директно пристигат на компютъра на лекаря.
Мениджмънт частта от една такава система обслужва електронните заявки до аптека, лаборатория, консултации, храна на болния. Чрез нея се управляват складовете, конкурсите за доставка, плащанията и най-вече спомената се формира вече себестойност за всеки болен, който се лекува, включително моментната себестойност. Разполагайки с тази оценка, само една е крачката до точното определяне на себестойността на звено или за цялата болница, както и на всяка една клинична пътека за определен период.
Софтуерът в сферата на здравеопазването в България е сериозно застъпен, но пък секторът е сериозно доминиран от само две-три местни компании – разработчици. Причина за това най-вероятно е твърде високото ниво на разбиране на сложната организация на една болница, която не всеки разработчик може да осигури.
Търговия
В ритейл компаниите в много по-сериозна степен вече са застъпени ERP системи от по-висок клас. Въпреки това този бранш е толкова голям за българските стандарти, че още доста години ще има достатъчно работа и за по-малките местни разработчици. За тези приложения ключови ще останат функционалности за връзка с POS системи, управление на наличности, както и синхронизацията на данни между отдалечени обекти. Четенето от везна и каса, управлението на промоции, ваучери и клиентски карти се нареждат до счетоводството и логистиката и интеграцията с онлайн магазина.
Автор: Явор Евстатиев