Работни групи ще търсят решения на проблемите на малкия бизнес у нас

5

Представители на браншови, научни и работодателски организации от различни сектори (безалкохолна, мебелна, туристическа, млекопреработвателна и др. промишлености) искат създаването на работни групи за решаването на общи и конкретни проблеми, стоящи пред малкия и среден бизнес в България. Това стана ясно на дискусия, организирана от Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП) в четвъртък.

Най-важните теми, по които в краткосрочен план трябва да се създадат работни групи са: образование и обучение, интернационализация, иновации и енергийна ефективност, начини на финансиране и защита на интелектуалната собственост. Изпълнителният директор на ИАНМСП Никола Стоянов пое ангажимента за създаването им.

Необходимо е рязко да бъдат свити регулативните режими, да се разреши участието на равни начала на МСП в обществените поръчки, законът за иновациите да бъде приет, а  законът за малки и средни предприятия да бъде преработен.

„Бизнесът не действа в собствена среда, той зависи от персонал, доставчици, общински дадености и държавни организации”, категорични са представителите на браншовите организации.

В отговор на въпрос на списание Enterprise, от Българската стопанска камара посочиха, че представеният от премиера Орешарски план за стимулиране на българската икономика чрез облекчения за бизнеса, увеличаване на минималната работна заплата от есента и промяната в обществените поръчки е реалистичен, но трябва да се посочи как ще се осъществи неговото изпълнение и още повече сега, когато българският бизнес е изправен пред сериозни проблеми.

„Все още понятието за МСП се дефинира трудно, а освен това се появява проблем с наследяването на бизнеса, тъй като много от фирмите не могат да намерят подходящи наследници за своя бизнес”, коментира Георги Шиваров от БСК.

Според него, основен фактор за иновациите трябва да бъде състоянието на икономиката, което в момента не е особено благоприятно.  „За да бъдат успешни МСП в България е необходимо да се обвържат иновациите с инвестициите, както и да се обсъждат различни подходи и политики към трите групи предприятия – микро, малки и средни”, допълни той.

Представителите на БСК се въздържаха от коментар на декларацията на КРИБ, разпостранена в сряда, в която бизнес организацията подкрепя националните протести и призовава за нови избори. По думите на Шиваров, в момента е по-важно държавата да се фокусира върху мерките за стимулиране на икономиката.

От  КРИБ бяха категорични, че като най-голямата работодателска организация не могат да допуснат предприемането на политически действия, които да доведат икономиката на България до колапс.

„Откакто встъпи в длъжност на 29 май т. г. (преди двадесет дни) кабинетът "Орешарски", както и парламентът, се занимават единствено и само със силовите структури на държавата, докато икономиката е оставена на заден план.   По дефиниция КРИБ е заинтересована от устойчива и предсказуема изпълнителна власт. Ситуацията в момента обаче ни оставя една единствена алтернатива - да дадем възможност на истински активните български граждани да излъчат нов парламент в едни нови, демократични и честни избори. Без отлагане.”, се посочва в декларацията.

[divider] [/divider]

В рамките на събитието доц. д-р Ралица Ганева от Софийския университет представи анализ на предприемачеството и иновациите в МСП, базиран на данни за периода 2007-2013 г.  Според този анализ по-голяма част от предприятията използват лични спестявания за започване на бизнес , а 32 % от тях прибягват до банков кредит.

По думите на доц. Ганева през 2012 г. в нови технологии са инвестирали около 35 % от микропредприятията, като по-голяма част от тях са съсредоточени в югоизточния и югозападния регион на страната и значително по-малка част в северозападния.

По отношение на обученията на своите служители голяма част от предприемачите смятат, че те са неизбежни и необходими, като се оказва, че средните предприятия имат нужда от повече обучения и най-вече в сферата на:чужди езици и информационни и комуникационни технологии.

 

Автор: Кристина Николова

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.