Казано е, че най-лесно се дават съвети как трябва да се възпитават чуждите деца. Но не е толкова лесно да ги спазваме самите ние като родители, дори когато с лекота даваме същите съвети на други хора. Така стоят нещата и при управлението на не голям бизнес. И той често е като едно малко дете – не толкова заради размера, колкото заради емоцията, с която сме го създали и родителската загриженост, с която го отглеждаме. А и той, като едно малко дете, страда често от различни „детски” болести, изненадва ни със странно поведение, склонен е към пакости, не може човек за пет минутки да го остави сам – веднага ще се случи някоя беля.
Всеки може да дава акъл, особено по теми, от които не разбира. Това е една такава тема – никой не разбира Вашият бизнес по-добре от Вас самите. Но не пречи да помислим заедно по някои въпроси и проблеми, с които често се сблъскват мениджърите на не голям бизнес в своята практика. А аз ще се опитам по-често да спазвам собствените си съвети в отглеждането на моето „не голямо дете”. Готов съм да чуя и Вашите.
Съвет 1: Не пипай печката – ще се опариш!
Често предупреждаваме малкото дете за опасностите от типа „топла печка”. Но истината е, че преди да се опари то не може да разбере нашето предупреждение. Така е и с малкия бизнес – правим елементарни грешки, които други преди нас многократно са допускали. Но едва когато ние се изгорим разбираме и запомняме предупреждението. Проблемът е, че често посягаме към нови и нови печки, без да се вслушваме в чуждите предупреждения. Затова е необходимо повече да учим и наблюдаваме, да ползваме чуждия успешен и не толкова успешен опит. Да, нашият бизнес винаги е различен и уникален, а пазарът, на който работим има своите специфични и неповторими особености, но добре знаем и факта, че както успехите, така и грешките в бизнеса често са следствие от едни и същи действия и причини, независимо колко уникален е нашият бизнес или пазар. Затова нека не пипаме всички печки само защото очакваме, че този път може да е различно.
Практическият ми съвет е: Ходете на семинари, обучения, изложения и най-различни форуми, наблюдавайте и приемайте съвети и идеи. Може да инвестирате цял ден и малко пари, за да участвате в един форум, но ако внимавате там със сигурност ще чуете нещо полезно, или най-малкото ще се запознаете с хора, които могат да ви разкажат за своя опит и своите „печки”.
Съвет 2: Пишете си редовно домашното
Това че сте малки, не означава че може да сте неподготвени - пазарните проучвания не са само за големите компании. Дори напротив – малкият бизнес много повече се нуждае от информация и прогноза, защото и малките промени и сътресения могат да го съборят. Затова редовно инвестирайте в информация за пазара, на който оперирате. Ако ви се струва скъпо, потърсете си партньори, с които да разделите сметката или просто инвестирайте не в маркетингови, а в пазарни проучвания - има съществена разлика. Съществуват множество практични и евтини способи, с които можете сами или с минимална помощ да правите своите пазарни проучвания. Но спазвайте принципа за „редовното домашно” – не може да прибягвате към пазарна информация само при трудности, проблеми и криза. Тогава вече знаете, че е важно, но често е твърде късно
Съвет 3: С големите не си играй!
Не се закачате с големите в махалата, т.е. с лидерите на вашия пазар. Поне докато не пораснете до толкова, че да сте готови да изядете един хубав бой. Казано на пазарен език, фокусирайте се върху определена пазарна ниша и се опитайте да извлечете максималното от нея. Практиката показва, че малките компании печелят най-много именно с тази стратегия – да извлекат максималното от конкретна ниша или пазарен сегмент, който големите компании не могат успешно да експлоатират.
Е, можете понякога да си позволите определени „партизански действия” с които да откраднете нещо от лидера на пазара, но внимавайте да не го раздразните прекалено. Винаги бъдете готови бързо да избягате на сигурно място. А най-добре е изобщо да не разберат за вашите пакости.
Съвет 4: Нека ви забележат
Малките деца не се страхуват да излязат на сцената, без да се притесняват, че не са най-добрите артисти. Постъпвайте като тях, важно е да ви забележат и да оценят вашите ентусиазъм и старание. Има много „сцени”, на които един малък бизнес може да се покаже пред широката публика. Но безспорно най-въздействащият, популярен, модерен и с възможен силен ефект са социалните мрежи. Видимото присъствие в социалните мрежи не е нито трудно, нито скъпо, но много малки бизнеси го пренебрегват или просто не го оценяват. Но и тук има нещо важно: Това, че сте малки, не ви дава право да изглеждате некомпетентни аматьори. Запомнете, че не сте на роднинско събиране, където и най-фалшивото пеене се посреща с аплодисменти и благосклонни усмивки. Социалните мрежи са чудесно място да покажете талант, но и старание, да бъдете забелязани и да получите добри отзиви. Най-малкото което можете да постигнете чрез тях е нови приятели.
Съвет 5: Пазете приятелите си
Най-добрите „приятели” в бизнеса са клиентите, от които печелите най-много - нека ги наречем „стойностни” клиенти. Затова бъдете особено внимателни с тях. Напоследък това е популярно като CRM – управление на клиентите. Всички се опитват да го правят, но на малките фирми естествено им се получава най-добре. Стига да имате желание за това. Именно малките фирми и техните мениджъри могат да си позволят наистина да бъдат приятели със своите най-стойностни клиенти. При това най-добрите приятели често са на вашата „възраст”, т.е. също са не големи фирми. В никакъв случай не ги пренебрегвайте, само защото някой много голям „батко” временно ви е поканил да поиграете заедно.
Практически съвет: Определете кои са клиентите, от които наистина печелите най-много. Вероятно това са 10 до 20 процента от общия брой клиенти, с които разполагате. Внимателно следете какво искат те и на първо място отговаряйте на техните изисквания. Разговаряйте с тях, ухажвайте ги, задържайте ги на всяка цена – те вече са заслужили това. Не се лакомете да работите по временни проекти за нови и големи клиенти, ако това може да обиди или застраши контактите ви с настоящи малки, но стойностни за вас клиенти.
Съвет 6: Събирайте се в добра компания
Добрият мениджър наема хора, които са по-умни, образовани и кадърни от него. Това правило важи и за големите компании, но често мениджърите там се страхуват за мястото си, опитват се да пазят авторитета си като се обкръжават с хора, сред които да изпъкнат. В малката, или просто не голяма фирма, на първо място трябва да се страхувате от пазара и конкуренцията, а едва след това за вашето его. Намерите ли кадърен човек – привлечете го, ако е по-кадърен от вас – задръжте го на всяка цена.
Съвет 7: Не лъжете и не се преструвайте
Ясно е, че не трябва да лъжем своите клиенти, нито да се правим пред тях на нещо, което не сме или не можем да бъдем. Но тук идеята ми е малко по-различна: Не лъжете и не се преструвайте пред вашите служители. Особено ако отговарят на изискването по предходния съвет. Бъдете открити и честни с тях относно възможностите. А те биват три типа:
Първо, вашите лични възможности. Не можете и не знаете всичко, както и не винаги сте прави, нищо че сте шеф – примирете се.
Второ, възможностите на компанията. Не ги преувеличавайте пред клиенти, конкуренти и особено пред вашите служители.
Трето, възможностите пред служителите за развитие. Да, съществува „хоризонтална кариера”, но повечето хора искат вертикална такава. Ако не можете да им я осигурите, не я обещавайте. Когато се налага, разделете се със служителите си честно и с уважение, като се опитате да запазите добри контакти.
Съвет 8: Запазете детското в себе си.
Опитайте се да останете малка компания, ако не по размер, то поне по дух, настроение, жажда за знание, уважение към отделния човек и екипа. Много от модерните големи компании се опитват да запазят това. Често го наричат „предприемачески дух”, но аз си мисля, че това по-скоро е детска наивност, откритост, жажда за успех, но и за забавление. Познавам хора с голям и успешен бизнес, които с най-голям ентусиазъм разказват за времето, когато са били малки като компания, прохождали са и са се сблъсквали с много нови и непознати неща. Явно е, че им липсва романтиката и забавлението от онзи период. За щастие познавам и такива, които, имайки не малък бизнес продължават да се забавляват, да се удивляват по детски когато са научили нещо ново, умеят да се радват на чуждите успехи и да се забавляват докато правят сериозен бизнес.
Явно не само размерът е от значение.
Автор: Явор Янкулов, доктор по икономика, Мениджър обучения, E-training.bg