Изглежда кризата, свързана с имотния пазар вече приключи и предстои година на възстановяване и баланс в сектора. На лице останаха качествените играчи, клиентите се „образоваха“, а сериозните инвеститори имат пред себе си ясни перспективи. Това показват изводите и очакванията на експертите от Colliers International, които представиха тенденциите на имотния пазар за 2014 г.
„Тенденцията, която показа отминалата година и която очакваме да продължи и през тази е усвояване на качествени площи“. Това каза Иглика Йорданова, изпълнителен директор на компанията за България. По думите й във всички сегменти има недостиг на качествени продукти,които да отговорят на търсенето.
Едва 2% са новите площи при високия клас офис площи, показва анализ на компанията. За сметка на това обаче, търсенето е било доста високо и дори съизмеримо с годините преди кризата, казва Верка Петрова, мениджър Офис площи. Очакванията й за 2014 са положителната тенденция да продължи, а на пазара да се появят и сериозни международни играчи.
Що се отнася до цените, наемодателите вече не са склонни на отстъпките в годините на криза, за което говори и малкият марж между нивата на предлагане и наемане. Като цяло обаче местоположението и последващите разходи остават определящи при избора на офис площи, коментира Петрова.
Сравнително спокоен остава и пазарът на индустриални площи. През миналата година няма нови попълнения, но за сметка на това има заявени нови 30 000 кв.м, които биха раздвижили сегмента.
Края на 2012 г беше белязан с откриването на два конкурентни търговски центъра Bulgaria Mall и Paradise Center. След тях само The Strand в Бургас през лятото на 2013 г отбеляза ново попълнение на пазара, но офис площите в страната останаха непроменени заради затварянето на Varna Tower.
Очакванията на експертите за сегмента са свързани с новите обекти, които предстои да се случат през 2014 г – Sofia Ring Mall, Plaza West и Mеga Mall в София, както и Панорама Мол в Плевен. След тяхното откриване ще станем свидетели на едно устойчиво усвояване и търсене, казва Боряна Пенева, мениджър Търговски площи в Colliers.
Положителни са очакванията и за търговската улица, където интересът започва да връща. Обновената „Витошка“ отчита скок в заетите площи и продължава да бъде водещ избор за модните марки. Въпреки многото нови заведения, съотношението спрямо магазините е 44% към 12% в полза на модните брандове. Стъпването на H&M на главната улица определи и бъдещето на нейното развитие, а очакваният резултат е повишение на наемите, смята експертът.
Качеството се оказва и ключовата дума при жилищните имоти, показва анализът на консултантската компания. От Colliers разглеждат средно високия и високия клас в сегмента, в който се включват 6 280 единици за София. Изминалата година обаче е била незначителна по отношение на новите попълнения – едва 1%. Логично втората половина на 2013 г е белязана от недостиг на качествени имоти, а интересът продължава да бъде голям.
Клиентите вече знаят какво точно търсят, запознати са с пазара, а сделки се сключват за много по кратко време. Най-търсени остават еднофамилните къщи, както и апартаментите с 2 или 3 спални в затворени комплекси, каза Татяна Емилова, мениджър Жилищни площи. Цените остават без промяна – между 850 – 1200 евро.кв.м.
Прогнозите на компанията са пазарът на този тип жилища да остане стабилен и цените да запазят нивата си. Междувременно за инвеститорите ще се открият нови възможности, тъй като качествените проекти остават ограничени, а търсенето засилено.
Автор: Петя Димитрова