Българските малки фирми са любопитни към AI, но несигурността и дефицитът на знания и умения преобладават

Българските малки фирми са любопитни към AI, но несигурността и дефицитът на знания и умения преобладават

Около една четвърт (25%) от българските малки и микропредприятия изпитват несигурност какви дигитални инструменти да използват цифровизацията на бизнеса. Близо една пета от компаниите (18%) декларират дефицит на знания и умения за внедряване на цифрови инструменти и изкуствен интелект (AI).

Ограничените ресурси са фактор за една пета от малкия бизнес в България, според проучване на team.blue, проведено сред 8200 респонденти от 32 европейски държави. Повечето от участниците в анкетата самалки или микропредприятия - около 53% са самостоятелно заети, а още 31% работят в екипи от 2 до 9 души. Включени са и средни и големи организации, което позволява да се проследи как степента на дигитализация се променя според мащаба на бизнеса.

Резултатите от изследването показват, че много компании са мотивирани да използват дигитални и AI инструменти, но това, което ги спира, не е липсата на желание, а несигурността.

"В България наблюдаваме силно желание сред малките и средни предприятия да се модернизират, но много от тях се чувстват несигурни кои дигитални инструменти реално ще им помогнат да растат. Резултатите подчертават нуждата от достъпни, ясни указания стъпка по стъпка. Нашият фокус е върху премахването на бариерите и предлагането на надеждни решения, които да позволят на българските бизнеси да внедряват дигитални и AI технологии с увереност, коментира Борислав Божидаров, маркетинг мениджър на SuperHosting.

Нагласите към AI в България са по-умерени - близо една трета от анкетираните в проучването (32%) смятат, че изкуственият интелект ще направи бизнеса им по-конкурентен, 17% са силно убедени в този ефект, а 15% се колебаят дали технологията ще им донесе реална стойност.

На въпрос каква подкрепа им е необходима една четвърт от българските компании посочват съвет кои инструменти да изберат. Още една четвърт искат указания от типа "стъпка по стъпка", а почти една пета (19%) - обучения. Останалите търсят цени, добри практики, примери от реални компании, партньорства и др.

Въпреки колебливостта, общо 19% от компаниите в България използват инструменти, базирани на изкуствен интелект, широко, 23% - в ограничен обем, а 21% планират въвеждане на технологията. Общо 19% от анкетираните български дружества нямат намерение да внедряват AI инструменти в дейността си.

Подобна е и картината на европейско ниво, където 20% от бизнесите прилагат изкуствен интелект широко, една трета експериментират с приложението на технологията, а една четвърт не планират да я внедряват в работните си процеси.

В Европа 30% от малките и микропредприятията не знаят какви дигитални инструменти да приложат за бизнеса си, според данните. Общо 26% посочват, че нямат дигитални умения или увереност, а една пета - че нямат време и ресурси да внедряват AI и цифрови технологии.

При компаниите с по-дълга история нежеланието да внедрят AI надхвърля 60% сред дружествата с над 10 годишна дейност. Половината анкетирани нямат доверие в технологията в сравнение с работата, извършена от реален човек.

Споделете:

Присъединете се
към 28 783 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.