Генеративният изкуствен интелект (genAI) трансформира процеса на пазаруване, от откриването на продукта до доставката, с приложения в рекламата, препоръките за продукти, търсенето, обслужването на клиентите и програмите за лоялност.
Съществува обаче значително несъответствие между това къде търговците на дребно инвестират в изкуствен интелект и къде потребителите виждат най-голяма стойност, пише Emarketer.
Има няколко проучвания, които показват разликата между това къде търговците на дребно фокусират вниманието си върху изкуствения интелект и нуждите на потребителите. Търговците прилагат технологията в горната част на фунията, същевременно потребителите са най-заинтересовани от това изкуственият интелект да решава проблеми след покупката - опростяване на връщането, подобряване на програмите за лоялност и проследяване на доставките.
Търговците на дребно, които се справят с тези ежедневни проблеми, вместо да се стремят към футуристични преживявания при пазаруване, ще видят по-добри резултати в близко бъдеще.
Доверието също е основна пречка за приемането. Според медията скоро ще стигнем до момента, в който ще можем да купуваме автоматично и лесно. Въпросът е доколко потребителите ще се доверят на това. Доверието ще е най-сериозният фактор, който възпрепятства автоматизираното пазаруване.
Качеството на данните и прозрачността ще определят успеха на изкуствения интелект в сектора
За да може изкуственият интелект да изпълни обещанието си за безпроблемна персонализация, търговците на дребно се нуждаят от стабилна инфраструктура от данни и прозрачност относно това как се генерират препоръките.
Това предизвикателство за готовността на данните се утежнява от скептицизма на потребителите относно препоръките, задвижвани от изкуствен интелект. Според едно проучване един на всеки петима потребители казва, че препоръките са "все още далеч от основата".
Прозрачността ще бъде особено важна, тъй като агентните AI системи, които могат да вземат решения и да предприемат действия от името на потребителите, стават все по-разпространени. Потребителите ще се нуждаят от уверение, че AI агентите избират продукти въз основа на най-добрите интереси, а не на търговски взаимоотношения.
Какво трябва да приоритизират търговците на дребно
На първо място, отстраняването на ежедневните проблеми.
Важно е също така да се следят разговорите за марки в интернет. Тъй като изкуственият интелект все по-често извлича съдържание от сайтове за ревюта и социални платформи като Reddit, търговците на дребно трябва да обръщат голямо внимание на това как потребителите обсъждат техните брандове онлайн.
Сред ключовите приоритети са и данните от първа страна. Без тях собствените инструменти за вътрешни агенти няма да работят добре и персонализирането ще бъде много по-трудно.