Технологиите и бъдещето на спорта

team-vision-image1

Софтуерните системи за бизнес управление и анализи, които от години се развиват с бързи темпове в банки, производствени предприятия и търговски вериги, са на път да променят още един сегмент – този на спортните състезания. Все повече клубни отбори се обръщат към този тип технологични решения в опит да анализират и управляват по-добре играта на своите състезатели, поведението на феновете и не на последно място – това на футболните хулигани.

 

Ето някои от най-любопитните начини, по които системите за управление на бизнеса променят спорта:

 

Управление на отношенията с феновете

 

„За клубните отбори феновете са на практика клиенти“ – споделя Даниела Димова, маркетинг специалист в българската консултантска компания за бизнес софтуер Тим ВИЖЪН България. „Те носят приходи за милиарди евра всяка година и отношенията с тях трябва да бъдат управлявани по същия начин, по който успешните компании управляват контактите си със своите потребители“ - допълва още тя.

 

Съвременните системи за управление на взаимоотношенията с клиентите (CRM – Customer Relationship Management) все по-често се използват от големите клубове в процес на дигитална трансформация, помагайки им да събират и анализират информация за поведението на феновете, да изграждат точни профили, да персонализират контакта си с тях и като цяло да изградят и управляват успешно двупосочна комуникация със своите почитатели. Някои големи футболни клубове например, използващи Microsoft технологии в маркетинг стратегията си, са успели само за две години да увеличат приходите си, реализирани през дигиталните канали на клуба с 30 процента.

 

Справяне с футболното хулиганство

 

Сблъсъците между футболните агитки и вандализмът по стадионите се превръщат във все по-сериозен проблем по света и в частност – в България, и водят до сериозни щети, риск за здравето и натрупване на негативни емоции около играта. В опит да се справи със спортното хулиганство, Народното събрание прие промени в Закона за опазване на обществения ред при провеждане на спортни мероприятия, които, наред с други мерки, ще задължат спортните федерации да екипират стадионите със системи за видеонаблюдение и да вземат превантивни мерки, които да гарантират, че лица с предишни регистрирани хулигански прояви няма да бъдат допускани на територията на спортните съоръжения.

 

„Не е изненадващо, че решението на проблема със спортното хулиганство се търси в сферата на технологиите“ - споделя още Даниела Димова от Тим ВИЖЪН България - „Футболът конкретно изобилства от примери, в които големи европейски и световни отбори се възползват от възможностите на „бизнес“ софтуера, за да подобрят цялостното си представяне, комуникацията с феновете си, а отскоро – и за да повишат сигурността на клубните си стадиони и да дадат възможност на почитателите на играта да й се наслаждават безпрепятствено.“

 

Изкуственият интелект в борба с футболното хулиганство

 

Видеонаблюдението и възможностите на лицевото разпознаване не са новост във футбола. Подобни системи вече успешно се прилагат по стадионите в Уругвай, Колумбия, Бразилия, Австралия и други, а това лято ще бъдат тествани в Лондон за осигуряване на безбилетен достъп до спортни и музикални събития.

 

„Съвременните софтуери за лицево разпознаване използват възможностите на машинното самообучение (machine learning), за да гарантират висока степен на точност при разпознаване на образи, включително идентифициране на лица от видеозаписи в реално време“ - допълва още Даниела Димова от Тим ВИЖЪН България, давайки за пример облачното решение Microsoft Face API, част от пакета когнитивни услуги, разработени от Microsoft.

 

Интегрирането на подобно решение със системите за наблюдение на спортните обекти вече е доказало своята ефективност както при вземане на превантивни мерки за недопускане на регистрирани хулигани на територията на стадионите, така и за незабавно идентифициране на участниците в инциденти, възникнали по трибуните. В дългосрочен план това може да означава генерално решаване на проблема със спортното хулиганство.

 

Бизнес анализите в спорта

 

„Макар и неочаквано за мнозина, навлизането на системите за бизнес анализи (BI – Business Intelligence) в спорта е напълно логично, защото това е една от областите, които генерират огромно количество данни както на терена, така и извън него. Ръководствата на спортни клубове следят постоянно данните за статистики на играчи и отбори, за медийни договори, за продажби на билети и фен артикули и дори на храни и напитки по време на спортните срещи. Затова и BI решенията имат потенциала да окажат сериозно влияние на този сегмент“ – споделя  Даниела Димова, маркетинг специалист в Тим ВИЖЪН България.

 

Ето някои от любопитните приложения на Business Intelligence решенията в спорта:

 

На терена

 

BI технологиите могат да идентифицират и анализират играта на най-резултатните играчи, представянето им в определени срещи и на определени постове, както и да проследяват и анализират получени травми и възстановителни методи, развитието на възможностите на играчите и изграждане на балансиран екип. Освен това, инструментите за анализи като например софтуера Tableau с голям успех се ползват за проследяване и сравняване статистиките на играчи, към които отборът проявява интерес или потенциално планира да привлече.

 

Носими устройства

 

В някои спортове, особено в САЩ навлизат и различни видове „носими“ устройства, които се прикрепят към играчите по време на спортните срещи. Анализът на данни, постъпващи от тях по време на игра, дава възможност чрез BI инструментите да се изгради картина на срещата в реално време, която на момента да подпомогне треньорските решения или да се използва за последващи стратегически анализи.

Извън терена

 

Извън терена BI инструментите намират приложение в подпомагането на управленските решения, ангажиране на феновете, анализ на най-предпочитаните от тях клубни артикули, откриване на тенденции и др. Те предоставят на ръководствата на отборите надеждна и ясна информация в реално време, с помощта на която да приоритизират и разпределят ресурси, да прилагат маркетингови инструменти за повишаване на продажбите на билети и артикули, да реализират икономии и да постигат заложените цели.

 

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.