През последните години интернет услугите бележат истинска революция – нови електронни магазини, социални мрежи, медийни сайтове и всевъзможни други онлайн проекти се появяват почти на ежедневна база. В основата на всички тях обаче си остава една услуга, за която все още мнозина не знаят почти нищо, но без която присъствието в интернет е невъзможно – уеб хостингът. Именно това е ключовият елемент в развитието на всеки проект в интернет пространството, независимо колко е голям той и в коя област е.
„Хостингът е от критично значение за съществуването на всеки уебсайт, имейл услуга, уеб или мобилно приложение. Затова е учудващо колко много собственици на сайтове все още нямат идея какво представлява тази услуга и как функционира тя. Убедени сме, че по-добрата информираност по темата ще помогне на много уеб предприемачи да изберат най-подходящото хостинг решение и да развиват по-успешно проектите си“ - споделя Цветелина Ненкова, Маркетинг мениджър на най-голямата българска хостинг компания СуперХостинг.БГ.
Какво е хостинг?
Интернет хостингът представлява наемане на компютърни ресурси, които използва даден уебсайт или приложение, за да бъде достъпен в интернет. На практика той се превръща в своеобразен „дом“ на сайта в онлайн пространството. Най-често тези ресурси се предоставят от специализирани дружества, наречени хостинг компании.
Как е възникнал?
Хостингът като услуга съществува още от началото на деветдесетте години на миналия век, когато интернет постепенно се превръща от запазена територия за образователни и научни институции, в отворена мрежа, използвана от все повече компании и организации. С увеличаване броя на уебсайтовете става ясно, че не всеки може да си позволи наличието на собствен сървър, на който да хоства своя сайт. Този проблем постепенно се превръща в нова бизнес ниша и възникват специализирани компании за уеб хостинг услуги. Днес хиляди такива дружества предоставят услуги по целия свят.
Видове хостинг услуги
Най-широко разпространен е т.нар. „споделен хостинг“ (shared hosting), при който се предоставя един сървър на повече на брой клиенти и те споделят неговите ресурси. Този тип хостинг услуги са подходящи за по-малки проекти, които не се нуждаят от сериозни ресурси, като например първоначалния фирмен уебсайт. Виртуалният сървър (т.нар. VPS – Virtual Private Server) е по-сериозна хостинг услуга, подходяща за големи и ресурсоемки проекти като електронни магазини, големи корпоративни сайтове и др. Тя дава много по-голяма независимост на собственика на уебсайта и по правило разполага с много по-голям капацитет. За по-мащабни проекти се използват и други типове хостинг решения, които могат да разполагат и с много по-сериозни ресурси.
Параметри на хостинга
Базовите параметри на хостинга, които трябва да познаваме, са дисковото пространство, трафикът, потреблението на процесора, броят на процесите и др. От важно значение са също качеството на поддръжката, какви видове защити се предоставят заедно с даден хостинг план и колко бекъпа се съхраняват. СуперХостинг.БГ инвестира в цялостна система за защита на сайтовете, хоствани в компанията и предлага тази защита напълно безплатно на своите клиенти – в рамките на цената на хостинг услугата.
Колкото по-добре познаваме показателите на нашия уебсайт, толкова по-лесно можем да изберем оптималната хостинг конфигурация, за да функционира проектът ни безпроблемно. При избора на хостинг решение е важно също да имаме предвид наличието на администраторски панел, който може значително да улесни работата и поддръжката на сайта. Най-широко разпространеният софтуер за хостинг администрация е cPanel. Той се използва от водещи компании като СуперХостинг.БГ, която е създала редица подобрения в него, включващи инструменти за бързо и лесно създаване на нови сайтове, за управление на бекъпите, за кеширане и ускоряване на сайтовете и др.
Електронна поща
При закупуването на домейн и хостинг, клиентите получават и безплатна услуга за електронна поща. Те могат да създадат лесно нови имейл акаунти със своя домейн през администраторския панел на хостинга и да ги използват за представителни цели, вместо да предоставят на своите партньори имейл адрес към публична услуга за електронна поща.