Обикновено в стартиращия бизнес персоналът се състои от един единствен човек - собственикът му. Той е отговорен за всички операции - от маркетинг и продажби, през ИТ, до обслужване и счетоводна дейност.
В някои от тези неща те ще са добри, в други - няма да са. Логично, когато осъзнаят, че имат нужда от екип, те са вече изчерпани.
Една от най-големите радости на притежаването на бизнес е да го наблюдаваш как расте, а това означава да привлечеш нов персонал, пише онлайн изданието entrepreneur.com.
Ако обаче не им вярвате или не ги упълномощите да изпълняват независимо своите задължения, тази инвестиция няма да ви се възвърне.
За да изградите бизнес, трябва да пуснете контрола
Това не означава да не се интересувате, разбира се, а да се доверите на екипа си. Лесно е да повярвате, че вие и компанията, която сте започнали, сте едно цяло. Точно както обаче дърводелецът се нуждае от електротехник и водопроводчик, за да построи къща, вие се нуждаете от екип, който да изгради процъфтяващ бизнес. Нещо повече, трябва да се доверите на тези членове на екипа и да ги упълномощите да ръководят.
Така ако утре се наложи да отсъствате по-продължително време, бизнесът ви ще оцелее, защото ще има организационна структура, така че всеки ще знае кой какво прави.
Освен това, ако крайната ви цел е един ден да продадете бизнеса си, знайте, че инвеститорите искат да купят бизнес, а не човек.
Откъде да започнете?
Ако приемем, че сте в началните етапи, растете и сте готови да наемете нови хора, ето откъде да започнете.
Извършете задълбочен анализ на това как изразходвате времето си всяка седмица и какво време отделяте на различните сегменти на бизнеса. Определете в кое сте най-добри и коя дейност ви дава най-много енергия, както и кои дейности са ви слаби и източват енергията в.
Ако можете да предадете нещо, в което не сте толкова добри, на някой, който е фантастичен в това, вашата работна седмица ще стане много по-пълноценна и продуктивна.
"Няма смисъл да наемаме умни хора и след това да им казваме какво да правят; наемаме умни хора, за да могат да ни казват какво да правим", казал е Стив Джобс. Припомняйте си тази мисъл, ако ви е трудно да прехвърлите отговорност към други хора. Когато наемате стратегически и избирате разумно (или имате изключително компетентен директор по човешки ресурси, който наема други изключително компетентни хора), отделете време да слушате и да се учите. Доверете се на опита на екипа си, овластете го, поставете ясни очаквания и цели, събирайте данни и анализирайте резултатите.
Бъдете отворени за промяната.
Как да помогнете на вашия персонал да успее
Една полезна тактика е да гарантирате, че всеки, който се присъедини към вашия екип, преминава през пълен процес на включване и познава организацията в детайли - история, култура, философия, системи и показатели за вземане на решения.
Комуникацията и отчетността са от решаващо значение за създаването на солидна основа за вашия отдалечен екип. Комуникирайте визията и целта на компанията, организационната структура, ролите и отговорностите на всички. Създайте място за обучение и споделяне на знания. Използвайте платформа за управление на проекти, за да сте сигурни, че екипът може да види общата картина и че всеки човек знае компонентите, за които отговаря.
С ясна комуникация и конкретна отчетност всичко ще работи по-гладко.
Отстъпете и наблюдавайте как компанията расте
Сега за забавната - и предизвикателна - част. Отстъпете. Наистина отстъпете. За целта персоналът трябва да бъде въоръжен с подходящо количество правомощия да взема решения без да се налага да иска зелена светлина. Силните лидери могат да ръководят своите отдели само ако тези отдели могат самостоятелно да стигат до заключения и след това да действат по тях.
Разбира се, някои критични решения ще са само ваши, но само тези, които ще имат значително влияние върху дейността на компанията. Колкото повече показвате на персонала си, че му се доверявате, подкрепяте го и цените преценката на хората, толкова по-уверени и ангажирани стават те.
Бариерите пред делегирането се свеждат преди всичко до доверието, властта и контрола. Приемайки делегирането като необходимост за растеж, можете да го практикувате точно както всяко друго умение.