Нетният обем на дигиталната реклама в България бележи ръст от 15,3% в сравнение с 2019 г. достигайки 142,7 млн. лева през 2020 г.
Данните са от традиционното проучване AdEx, провеждано от IAB България в партньорство с ИПСОС, в което тази година се включиха рекорден брой участници - общо 34.
Обичайно най-голям дял от пазара заема сегментът "дисплей реклама", като в абсолютна стойност инвестициите там нарастват с 14,7% на годишна база, достигайки 101 600 000 лева. Ръстът на "дисплей" сегментът в значителна степен се влияе от увеличението на инвестициите във видео формати (+26%) и социалните медии (+27%).
Общо 34,4 млн. лева са инвестициите в локални пъблишъри, а основния дял от нетните инвестиции в дигитална реклама е при глобалните играчи.
Наблюдава се значителен ръст от 26% на годишна база при инвестициите във видео формати като част от дисплей рекламата на българския пазар. Нетната инвестиция достига до 38,8 млн. лева и до 38% от инвестициите в този сегмент.
Общо 76% от инвестицията в дисплей формати се купува чрез автоматизирани и програматик решения. Делът на програматик рекламата от целия Display нараства със 7 пункта на годишна база и отчита 19% ръст в абсолютна стойност в сравнение с 2019 г.
Делът на Social от Display рекламата пък е 41%. За сравнение - по данни на IAB Европа, средно за континента делът на Social е 50,2%.
Инвестициите в социални медии са с 27% ръст за периода и са вторият по значимост фактор, който влияе на стабилния дял на категорията "дисплей реклама" от общите локални инвестиции.
За първи път тази година се изследва и инфлуенсър маркетингът. На годишна база той бележи значителен ръст в инвестициите с 27% на годишна база при нетна инвестиция от 1,5 млн. лева за 2020 г. Традиционно основната част от инвестицията е в Instagram, но през 2020 г. тя се разпределя в повече канали, сред които TikTok и LinkedIn. Наблюдава се ръст и при YouTube и Twich.
"Безспорно 2020 г. ускори изключително много процеси, свързани с приемането на технологиите. Инвестициите в дигиталната реклама в България ни нареждат сред 7-те пазара в Европа с двуцифрен ръст на годишна база, според данните на IAB Europe. За разлика от предишните периоди на глобална икономическа рецесия, рекламодателите продължиха да инвестират в комуникация", коментира Чавдар Димов, мениджър пазарни проучвания в Икономедиа и ръководител на комисията за проучвания на IAB България.