Как да си направите персонализиран AI асистент - основни стъпки и възможности

Как да си направите персонализиран AI асистент - основни стъпки и възможности

Генеративният изкуствен интелект (gen AI) може да спести много време, но при често използване с многократно качване на едни и същи фонови файлове и повторно въвеждане на подкани за често срещани задачи ефективността му намалява.

Много генеративни AI платформи позволяват създаването на персонализирани AI асистенти - това, което ChatGPT нарича "персонализиран GPT", Claude нарича "проект", а Google Gemini - "Gem" (скъпоценен камък - б.прев.). Тези асистенти съхраняват елементи от подкана, която можете да използвате отново и отново, така че да не се налага да ги включвате всеки път, когато поискате от платформата да ви помогне с повтарящите се задачи.

Създаването на асистенти може да помогне с широк набор от задачи и не изисква специални технически познания или умения за кодиране, пише HBR.

Видове AI асистенти

Има широка гама от приложения за персонализирани AI асистенти, както може да се види и при търсене на персонализирани GPT, които хората са споделили онлайн. Ето четири основни области, в които е най-вероятно AI асистентите да са полезни.

Писане, маркетинг и комуникации. Асистентите с изкуствен интелект могат да помогнат при писане и създаване на съдържание, независимо дали това е изготвяне на публикации в социални медии, писане на доклади, подготовка на презентации, разглеждане на оплаквания на клиенти. Настройването на асистент - за разлика от работата чрез еднократни подкани, позволява да подадете на бота насоки и примери за работа, така че да не ги въвеждате всеки път.

Инструкции и отстраняване на неизправности. Можете да създадете финансови или данъчни помощници, анализатори на данни, говорещи ръководства за автомобили, съветници за ремонт на оборудване и т.н. Този подход може да ви помогне да предоставите по-бързо обслужване на клиентите.

Производителност и управление на проекти. Персонализираните AI асистенти сортират и приоритизират задачите, извличат елементи за действие от преписите на срещите и създават и актуализират графиките на проектите. Предприемачът Сара Доп например е създала проект на Claude, който използва всяка сутрин, за да планира деня си и да идентифицира и приоритизира задачите. С въвеждането на "агенти" - AI системи, които могат да взаимодействат с програми и уебсайтове от ваше име, базираните на чат AI асистенти също скоро ще могат да се свързват директно с приложения за водене на бележки, цифрови календари, списъци със задачи и други програми за продуктивност.

Стратегически съвети, коучинг и обучение. Техническият вицепрезидент Кен Романо например е създал персонализиран GPT, който канализира вида обратна връзка, която той често чува от своите мениджъри.

При работата с ботове вероятно ще се постигат по-добри резултати, като се създават повече специализирани асистенти, всеки с по-тесен фокус - например създаване на един асистент, който да помага при писането на имейли, друг, който да помага за създаване на тестове, и т.н.

Как да създадете свой персонализиран асистент

След като имате представа какво искате от един AI базиран асистент, предприемете тези основни стъпки, за да го стартирате и да работи.

Изберете платформа. Изборът на платформа може да се определя от това какви са нуждите и кои платформи разрешава конкретната организация. Например ChatGPT е към момента единствената платформа, където можете да взаимодействате с персонализиран асистент чрез глас. Ако използвате бота за писане, Claude изглежда има най-доброто разбиране за стила, но - за разлика от Gemini и ChatGPT, няма жива връзка с мрежата и работи само от собствените си данни за обучение. Ако имате Google Документи или Gmail, които искате да обобщите или анализирате, Gemini има предимството, защото ви позволява лесно да интегрирате тези активи.

Отговорите на AI също могат да бъдат повлияни от това, което всяка платформа включва в своите данни за обучение и какви разпоредби за безопасност или модериране се прилагат.

Експериментирайте. Най-лесният начин да създадете нов AI асистент е с нормална чат сесия, в която давате подкани, така че AI да отговори на въпрос или да изпълни задачи. Дори опитни потребители на изкуствен интелект откриват, че им отнема известно време на опити и грешки, преди да получат полезен отговор. След като започнете да получавате прилични резултати, помислете за подканите, които сте използвали, и обратната връзка, която е насочила AI в правилната посока, и синтезирайте тези елементи в първи проект на персонализираните инструкции на вашия нов асистент. Можете дори да поискате от AI платформата да направи това вместо вас.

Напишете персонализирани инструкции. Сърцето на всеки персонализиран асистент е ръководството, което изготвяте и което казва на бота кой е, каква е целта му, какви са задачите му и как искате да изпълнява работата си. Напишете тези инструкции във второ лице ("ти/вие ще направиш/те това") и скицирайте личност ("ти/вие си/сте ориентиран към детайлите анализатор на данни, който работи за наистина труден шеф, който няма толерантност към грешките" или "ти/вие си/сте редактор с леко причудлив стил"). Опишете и какво искате да създаде ("изчиствате набори от данни и ги връщате като CSV таблици"), задайте цели (KPI) ("целта е да се идентифицират спестявания на разходи" или "трябва да се привлекат максимален брой входящи потенциални клиенти от всяка част от съдържанието"). Уточнете какъв тон да се използва при отговорите.

В зависимост от платформата може да има ограничение на броя символи за инструкциите. Дори за съставянето на инструкции можете да потърсите помощ и идеи от AI.

Предоставете знания или фонови файлове. Персонализираните асистенти стават по-мощни, когато ги оборудвате с референтни файлове, които могат да използват като примери, насоки или контекстуална информация. Например виртуален мениджър на проекти може да е подкрепен от диаграми и документи за контекст на визията на проекта и пътната карта, както и подробна техническа информация.

Пускане на AI асистент

Вашият AI асистент няма да бъде перфектен и няма да постига идеални резултати веднага. Вероятно ще трябва да експериментирате с няколко различни подкани, да актуализирате инструкциите, както и да му дадете допълнителни файлове за контекст, преди да получите постоянно добри резултати. Дайте му много обратна връзка за това какво не е наред, как искате да се подобри и какво да поправи, като добавите допълнителни файлове, които могат да са полезни като примери или контекст. След като видите какво подобрява неговата производителност, преразгледайте основните инструкции на асистента.

Да се инвестира в постоянното подобряване на точността и ефективността на вашия AI асистент ще доведе до голяма възвръщаемост под формата на спестяване на време и качество на реакцията.

Когато работите с AI чрез еднократни сесии, може да бъде изкушаващо да преразглеждате и добавяте към нишка много пъти, за да се възползвате от знанията, които сте дали. В един момент обаче, когато нишката стане достатъчно дълга, ще забележите как платформата започва да "забравя" неща, които вече сте ѝ казали, или ви дава предупреждения.

Когато имате персонализиран асистент, който вече е зареден с файлове и инструкции, можете да започнете нова нишка за всяка работна сесия. След като имате ефективен, персонализиран AI асистент, който поддържа работата ви, ще прекарвате по-малко време в борба с подканите и повече време в използване на AI, за да изпълните основните си задачи.

Споделете:

Присъединете се
към 28 783 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.