25% процента скок на износа през май спрямо година по-рано

chart

През периода януари - май 2012 г. износът на България за трети страни се увеличава с 3.3% спрямо същия период на предходната година и е в размер на 6.4 млрд. лв. За месец май 2012 г. растежът е в размер на 25% на годишна база, като общият обем на износа достига 1.5 млрд. лв., показват предварителните данни на Националния статистически институт (НСИ).

Основните търговски партньори на България са Турция, Китай, Русия, Сърбия, Република Македония, които формират 46.6% от износа за трети страни (табл. 2 от приложението). Значително нараства износът за Обединените арабски емирства, Израел, Канада, Сирия и Бразилия, докато най-голям спад е отчетен при износа за Сингапур, Индия, Иран, ЮАР и Хърватия.

Ръст е отчетен при вноса през първите пет месеца на годината в размер на 15.8% до 8.5 млрд. лв.

Най-голям ръст бележи вносът от Перу, Босна и Херцеговина, Иран и Бразилия, а най-голямо намаление се наблюдава при вноса от Казахстан, Израел и Украйна. През май 2012 г. вносът на България от трети страни нараства с 24.9% спрямо същия месец на предходната година и е в размер на 2 млрд. лева.

Външнотърговскто салдо (износ-внос) с трети страни е отрицателно и е отрицателно и е на стойност 2 088.0 млн. лв. От статистическите данни става ясно, че най-голям ръст е отбелязан при българския износ на стоки в секторите „Мазнини, масла и восъци от животински и растителен произход”, „Необработени (сурови) материали, негодни за консумация (изкл. горивата)”и „Безалкохолни и алкохолни напитки и тютюн” (табл. 3 от приложението). Спад се наблюдава при износа при машините и минералните горива, масла, и други подобни продукти.

Износът за ЕС – посоката е отрицателна

В резултат от ограниченото потребление заради кризата в еврозоната, очаквано износът на България за първите 4 месеца към най-големия й търговски партньор – страните от ЕС – е отризателен. Понижението е с 1.4% на годипна основа. През април обаче е отбелязан растеж от 8.2% спрямо същия месец на предходната година.

Основните търговски партньори на България са Германия, Италия, Гърция, Румъния и Франция, които формират 65.7% от износа за страните - членки на ЕС. Най-значително нарастване се наблюдава в износа за Словения и Португалия, докато най-голям спад е регистриран при стоките, изнесени за Люксембург и Малта, отчитат от НСИ.

 

 

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.