Как Amazon влияе на търговския пейзаж в ЕС?

Как Amazon влияе на търговския пейзаж в ЕС?

Продажбите на малки и средни предприятия (МСП) от Европейския съюз (ЕС) в Amazon надхвърлят 30 милиарда евро през 2022 г. Това поддържа над 250 хил. работни места в региона, отчита компанията в нов доклад за икономическото ѝ въздействие и дългосрочните инвестиции в ЕС.

Около 14 000 от базираните в ЕС МСП, които продават в магазините на Amazon, се намират в предимно селски райони на ЕС и са постигнали над 3,8 милиарда евро продажби през 2022 г. - това е над 10% от общите продажби на Amazon от МСП в ЕС, показват данните.

Amazon разполага с повече от 150 000 служители в 21 държави-членки на ЕС. От тях повече от 35 000 души изпълняват професионални функции и повече от 10 000 души - специализирани роли в сектора на ИКТ.

Компанията е инвестирала над 150 милиарда евро от 2010 г. насам, посочва се още в доклада, вкл. в 15 центъра за научноизследователска и развойна дейност в девет държави-членки и 250 логистични центъра в целия ЕС.

Търговията без граници и свобода е основен аспект на европейската визия, подчертава компанията в доклада си. За много по-малки фирми обаче продажбата на стоки и услуги на клиент в различна държава-членка е сложно предизвикателство. За малък бизнес може да бъде много трудно да дигитализира дейността си и да има достъп до клиенти другаде в рамките на ЕС или в международен план. Често собствениците на малък бизнес нямат необходимите умения, инфраструктура и капитал, за да се развиват.

През 2022 г. повече от 125 000 европейски МСП са продали повече от 1,2 милиарда продукта на клиенти на Amazon по целия свят, което се равнява на повече от 2200 продажби всяка минута.

Към днешна дата повече от 30 000 МСП в ЕС преминаха прага от продажби от 100 000 евро чрез продажби в магазините на Amazon, а около 6 200 са постигнали над 1 милион евро. Много от тези продажби са били извън границите на страната на продавача.

Повече от 70% от всички европейски малки и средни предприятия в Amazon сега са активни участници в европейския единен пазар и редовно продават продукти на клиенти в друга държава-членка. Общите продажби в рамките на ЕС на европейски МСП в Amazon надхвърлиха 9,8 милиарда евро през 2022 г.

Петте най-продадени продуктови категории са стоки за дома, здраве и лична хигиена, хранителни стоки, облекло и спортно оборудване. В много случаи тези продуктови категории включват артикули, които са произведени или произведени директно от продавача, като селскостопански магазин или занаятчийска работилница.

Повече от 70 000 МСП в ЕС са изнасяли продукти в международен план през 2022 г. - това е повече от половината от всички МСП продавачи в Amazon в ЕС, като постигат продажби за над 2,5 милиарда евро. Първите пет експортни пазара са САЩ, Обединеното кралство, Канада, Швейцария и Япония.

Почти 14 000 от МСП в ЕС, продаващи в магазините на Amazon, са базирани в предимно селски райони извън големите градове. В целия ЕС във всяка селска общност с население от 20 000 души (обикновено малък провинциален град плюс околните села) има средно между две и три МСП*, които поддържат местни работни места, като продават продукти в Amazon на общоевропейска и глобална клиентска база.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.