„Софарма” АД има все повече компании

sofarma

„Софарма” АД е получила разрешение от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) да придобие дял в „Медика” АД. Производството за разрешаване на концентрация беше образувано още на 28 януари.

На 5 март „Софарма” АД закупи от „Доверие Капитал” АД, което е дъщерно дружество на „Доверие Обединен Холдинг” АД 605 00 акции, представляващи 6.01% от капитала на „Медика” АД. Така делът на „Софарма” АД нарасна до 30.42%, а този на „Доверие Капитал” АД в „Медика” АД падна до 65.07%. Освен това на 10 март „Доверие Капитал” АД продаде още 250 000 акции от капитала на „Медика” АД или 2.48%, с което делът му падна до 62.58%.

От комисията са анализирами въздействието на сделката върху пазара на лекарства, предназначени за хуманната медицина в България. От „Софарма” АД пък са заявили, че е възможно и вероятно след провеждане на търговото предложение и в зависимост от резултатите му на един по-късен етап да се пристъпи и към преобразуване на „Медика" АД чрез вливането му в „Софарма“ АД. От там допълват, че ако бъде разрешено от КФН, това може да се случи в рамките на период от три до пет години.

Засега обаче „Софарма“ АД не планира промени по отношение на фирменото наименование и търговската марка „Медика“, като придобитото дружество ще продължи да произвежда под собствената си марка включените в портфолиото  му медицински изделия, лечебни шампоани, хранителни добавки и разрешените за употреба лекарствени форми. Освен това съгласно сключен петгодишен договор за изработка, на дружеството е възложено да изработва по поръчка на „Софарма“ АД предназначени за износ продукти, за които компанията има разрешение за употреба.

Около 20 предприятия-производители, които са участници на българския лекарствен пазар, формират над 64% от реализацията на медикаменти в страната, става ясно от анализа на КЗК, като местни производители са „Ветпром" АД, „Чайкафарма" АД, „Фармацевтични заводи Милве“ АД, „Адифарм“ ЕАД и др., чиито дял в последните години намалява за сметка на дела на продуктите на чуждестранните компании.

Генеричните чуждестранни компании са преки конкуренти на българските производители, като конкуренцията е предимно ценова, но и те все повече се фокусират върху силни рекламни кампании и присъствие по места, поясняват още от КЗК.

Основните търговски дейности на "Софарма" АД са производство на медикаменти и химико-фармацевтични препарати, търговия в страната и чужбина, научно-изследователска дейност в областта на фитохимията, химията и фармацията.

"Медика" АД произвежда медицински изделия, лекарства и хранителни добавки. Също така извършва търговия, научно-изследователска, инвеститорска и строителни дейности.

През ноември миналата година Комисията за финансов надзор (КФН) одобри договора за вливането на „Българска роза – Севтополис” АД в „Софарма” АД.

Автор: Анна Брандийска

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.