Пазарът на жилища се активизира, все повече сделки с цел "инвестиция"

real-estate-2

"Рестарт" е думата, която се оказа определяща за изминалата 2014 г за пазара на жилища. Сегментът премина през етап на възстановяване в първата половина на периода, а второто шестмесечие донесе драстичен скок в активността – около 20% е ръстът в броя сделки на годишна база в трето и четвърто тримесечие. Това каза изпълнителният директор на "Адрес" Георги Павлов на персконференция днес.

Изключително силен е стартът на 2015 г., отбелязаха още от компанията. Сравнение между най-динамичния месец на 2014 г. – юли, и първия месец на настоящата година, показва 32% ръст на регистрираните нови купувачи, които за първи път предприемат стъпки по търсене на недвижим имот. В същото време, през януари са сключени с ¼ повече сделки спрямо юли, макар, поради сезонността на този пазар, първият месец на годината традиционно да не е активен.

„Пазарът днес притежава потенциал, част от който вече се разкри във втората половина на 2014 година. Склонен съм да смятам, че ни предстоят много по-активни месеци и силен скок в броя на сделките. Все пак всичко зависи от участниците на пазара и това как те възприемат икономическата ситуация”, каза Георги Павлов.

Като основна тенденция за миналата година Павлов посочи  удвояването на дела на покупките, направени с цел инвестиция – 18% от всички при 9% в предходната 2013 година.
„Действително банковата криза затвърди усещането, че имотът е най-сигурната разумната алтернатива за запазване на стойността на парите”, казва Калоян Богданов, маркетинг мениджър на компанията. „Много купувачи пресметнаха, че инвестиционната покупка на апартамент, освен сигурност в дългосрочен план, носи по-голяма доходност при отдаване под наем спрямо съхранението в банка, особено с оглед на ниските лихви по депозитите днес”, допълва Богданов.

По думите му, доказателствата за растящата решителност на купувачите не спират дотук. Все по-търсени стават тристайните и многостайните жилища, докато интересът към едностайните и двустайните спада спрямо 2013 година. От 32% на 40% е скочил делът на продадените тристайни имоти.

Днес цените на големите по площ апартаменти са много по-достъпни. В края на 2014 година 100 кв.м са на стойността, на която можеха да се купят не повече от 65 кв.м в сходен район през 2008 година, например”, обяснява Калоян Богданов. „Стремежът на голяма част от домакинствата да се сдобият с по-голямо и по-качествено жилище успя да се осъществи през 2014. Това е причината за 10% ръст на двойните сделки спрямо предходната 2013”, казва още Богданов.

Други фактори за това са растящата финансова стабилност на домакинствата в годините след кризата и убеждението на част от българите, че скоро цените няма да бъдат така ниски.

Отчетливата активност на жилищния пазар прозира и в ръста на броя сделки на по-високи нива. Интересът към имотите до 50 000 евро спада спрямо 2013 година, посочват от АДРЕС. В същото време броят покупки на цени между 50 000 и 100 000 евро расте с около 4%, а сделките за над 100 000 евро заемат с 5% по-голям дял спрямо 2013 година.
Сделките се катализираха, освен от усещането за несигурност в банковата система, и от улесненото кредитиране.

Цените се движат основно в две направления в зависимост от населеното място. в големите градове вече се вижда отчетлив ръст на годишна база в рамките на около 5%, като най-осезаем е скокът на нивата в София. По отношение на малките градове – спадът на нивата там продължава, макар да е символичен спрямо 2013 година. Според "Адрес" цените в малките населени места едва днес намират равновесната си точка.

Изток, Гео Милев, Иван Вазов, Лозенец са сред най-предпочитаните квартали в столицата през 2014 година. Цените в на отделни имоти в тези райони изпревариха центъра на столицата, който загуби част от популярността си с увеличаването на трафика и нарастващата липса на нови проекти. Квартали като Младост и Лозенец продължиха да привличат вниманието на клиентите поради по-високата си комуникативност, а южните райони традиционно останаха във фокуса на купувачите.

 

 

Споделете:

Сходни статии

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.