Пазарът на бизнес имоти отбеляза 20% ръст за 2015 г.

commercial-real-estate

С 20% е нарастнал броят на инвестиционните сделки с бизнес имоти през  2015 година спрямо предходната 2014 г., сочи годишният анализ на консултантската компания Forton, стратегически партньор на Cushman&Wakеfield за България и Македония. Инвесдтиционният обем е 236 млн. евро и включва не само продажби на доходоносни активи, но и сделки със строителни терени, както и с имоти за собствено ползване.

„Това е втора година от началото на кризата, в която отчитаме инвестиционен обем над 200 млн. евро. Трябва да се има предвид и фактът, че през 2014 г. активността се дължеше основно на силния пазар на подценени имоти, докато през 2015 видяхме възстановяване на интереса към строителните парцели и връщане на предприемачите на пазара”, коментира Явор Костов, мениджър "Капиталови пазари“ във Forton/Cushman&Wakеfield.

По-високият брой транзакции се дължи и на навлизането на нови чуждестранни играчи, като от дълго време насам има интерес не само от европейски, но и от американски компании.

Костов отчете най-голям брой сделки със строителни терени  - 54% от пазара, следвани от хотелите и на търговските площи. Очакванията са и през 2016 г тази тенденция да се запази.

Във всички сегменти на бизнес имотите експертите отчетоха въстановяване и възход на пазара, както и повишено търсене.

При офис площите и тази година IT и BPO компаниите бяха движещи за сектора, коментира Станимира Пашова, мениджър „Офис площи“ във Forton/Cushman&Wakеfield. По думите й търсенето остава силно, като освен интерес от нови наематели се наблюдава и разрастване на вече навлезлите на пазара компании.

Средната площ на нает офис през 2015 г. е малко над 1200 кв. м. Този индикатор потвърждава положителната тенденция за наемане на по-големи площи в резултат от консолидацията и разрастването на бизнеса на компаниите в IT и BPO сектора.

С 29 000 кв.м нараснаха наличните офиси през последното тримесечие на годината, достигайки общ обем от 1.79 млн. кв. м.

Около 200 000 кв. м нови офис проекти са в процес на изграждане. Едва 70 000 кв. м от тези площи обаче се очаква да бъдат завършени през 2016 г., като близо половината от тях са в малки сгради или са за собствено ползване. Това означава, че недостигът на качествени площи няма да бъде преодолян и тази година и тенденцията за наем на офиси в строеж ще остане актуална. Завършването на по-големи проекти се очаква едва през първата половина на 2017 г.

Очаква се тази година пазарът в големите градове като Пловдив, Варна и Бургас да остане активен заедно с този в София.

Активното търсене и ограниченото предлагане на подходящи офис площи доведе и до лек ръст на наемите през годината, като в столицата за първокласни сгради с отлична локация в центъра или по големите булеварди те се движат в диапазона € 11-12.5/кв. м, като се наблюдава близо 5% ръст в долната граница.

Преструктурирането на слабо представящи се търговски центрове беляза цялата 2015 година. Нови проекти не бяха завършени и наемният пазар бе движен основно от подобрения в микса от наематели на работещите търговски центрове. В София един от двигателите на пазара бе City Center Sofia, където през есента бяха подписани договори за над 2500 кв. м с големи наематели, сред които Sport Depot, CCC, Capella Play, PM, каза Росен Генев, мениджър „Търговски площи“ във Forton/Cushman&Wakefield..

Като цяло пазарът показа стабилност с ясно открояващи се работещи молове на фона на концепциите, които се нуждаят от ново позициониране. Това доведе до интерес от нови марки, като CCC и Forever 21, които направиха своя дебют или предстои да отворят магазини на българския пазар. Във високия ценови клас също има нови имена – Tommy Hilfiger влезе с монобранд магазини, а луксозният бранд Philipp Plane откри бутик в София.

„Разрастването на силните марки в ниския и среден ценови клас към областните градове се очертава като трайна тенденция и определено ще раздвижи пазара на търговски площи там. През последната година се възроди интересът към малки търговски центрове, наследници на бившите универсални магазини, в тези населени места“, посочи Генев

Засиленото търсене на логистични площи в София доведе до старт на проекти, предназначени за отдаване под наем успоредно с продължаващите инвестиции в собствени имоти. „Към началото на 2016 г. около 41 000 кв.м спекулативни логистични проекти са в процес на изграждане в района на София, което е безпрецедентна активност в този сегмент за последните години”, коментира Владимир Гюрджиев, мениджър „Индустриални площи и развитие на парцели“ във Forton/Cushman&Wakefield.

Той очаква завършването на тези площи през годината да доведе до по-силна активност на наемния пазар и в същото време да балансира търсене и предлагане.

Заради слабото предлагане на имоти под наем делът на свободните площи на пазара на индустриални имоти в София падна трайно до 2% през изминалата година. Единственият по-значим спекулативен проект, завършен през периода, бе Фаза III на Universal Logistics Park на бул. „Цариградско шосе”. Проектът е с площ 8 800 кв.м, от която 65% бяха отдадени под наем преди разрешение за ползване при ценови нива над средните за пазара.

Дисбалансът между търсене и предлагане доведе и до 8% ръст на наемите на първокласни площи, чиито средни нива към края на 2015 г. достигнаха €4.10 /кв. м за района на София, а в някои локации надминават и €5 /кв. м.

Пловдив продължава да привлича вниманието на инвеститорите в логистика и производства като към края на годината в региона бяха завършени фабриката на Sensata, както и производственият център на Liebherr.

В страната двигател на пазара остават производителите на автомобилни компоненти и компании от леката промишленост, които инвестират основно в собствени производствени и логистични бази. Успоредно с големи градове като Пловдив, интерес привличат и областни центрове като Плевен, Монтана, както и районът на Хасково и Димитровград заради близостта на магистрала „Марица“.

Споделете:

Сходни статии

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.