Бюджет 2016 – безлична пица, без реформи

EU-Budget

Бюджет 2016 е щедър към едни и мащеха към други. В същото време не се виждат реформи в нито една област от държавното управление. Почти всички идеи за съкращаване на разходите в държавната администрация претърпяха неуспех и ще се разчита преди всичко на повечето приходи от данъци и акцизи.

Рамка на бюджет 2016

Бюджет 2016 предвижда дефицит от 1.8 млрд. лв. и максимален размер на нов дълг от 5.3 млрд. лв. В доклад на Комисията по бюджет и финанси се посочва, че отнесено към прогнозния размер на БВП дефицитът е 2%.

Бюджетното салдо се образува от дефицитните бюджетни салда на Националния бюджет, което е в размер на 1.649 млрд. лв. и на Сметките за средства от ЕС, които са в размер на 150.6 млн. лв.

В законопроекта е записано, че максималният размер на новия държавен дълг, който може да бъде поет, е 5.3 млрд. лв.

Нов държавен дълг може да бъде поет за финансиране на програми и инструменти за финансова стабилизация и предоставяне на извънредна публична финансова подкрепа по Закона за възстановяване и преструктуриране на кредитни институции и инвестиционни посредници, включително чрез Българската банка за развитие.

Не може да се поема нов дълг чрез финансов лизинг и останалите форми на дълг съгласно европейски регламент.

Размерът на сумата на Общите приходи, помощите и даренията по Консолидираната фискална програма (КФП) за 2016 г. трябва да е 33.015 млрд. лв., като сумата е по-голяма с 1.366 млрд. лв. от сумата на ревизираната оценка на Общите приходите, помощите и даренията на КФП за 2015 г.

Повишението е резултат от увеличението на данъчно-осигурителните приходи с 1.265 млрд. лв. и неданъчните приходи с 861.9 млн. лв. и от намалението на помощите и даренията със 761.2 млн. лв.

Общите размери на сумите по показателите на приходите на КФП за 2016 г. се разпределят, както следва:

Предвижда се размерът на сумата на Общо разходите и вноската в бюджета на ЕС по КФП за 2016 г. да е 34.815 млрд. лв. или 39.4% от БВП и е по-голяма с 292 млн. лв. от сумата на ревизираната оценка на Общо разходите и вноската в бюджета на ЕС на КФП за 2015 г.

Сумата на увеличението на общо разходите и вноската в бюджета на ЕС за 2016 г. в размер на 292 млн. лв. се разпределя, като 262.1 млн. лв. е за разходи и 29.8 млн. лв. за вноска в общия бюджет на ЕС.

Проектобюджетът предвижда увеличаване на средствата от държавния бюджет към бюджета на общините.

За бюджетни взаимоотношения с общините се предлага обща сума 2.662 млрд. лв., от която за местни дейности са определени 403. 6 млн. лв. и за делегираните от държавата дейности 2.258 млрд. лв.

Общата сума на увеличението от 176.5 млн. лв. е разпределена по всички показатели на бюджетните взаимоотношения, а именно: за общата субсидия за държавните дейности 156.1 млн. лв.; за обща изравнителна субсидия 5 млн. лв.; трансфер за зимно поддържане и снегопочистване 5.1 млн. лв. и за целевата субсидия за капиталови разходи 10.3 млн. лв.

С преходните и заключителни разпоредби на законопроекта за държавния бюджет за 2016 г. се правят промени в Закона за държавния бюджет за 2015 г. В доклада на бюджетната комисия се посочва, че съгласно разчетите на управляващите органи за префинансиране на разходи по програмите и за осигуряване на съответното национално съфинансиране на проектите са необходими допълнителни трансфери в размер на 714. 7 млн. лв.

Освен това ще са необходими и допълнителни средства от 110 млн. лв. за финансиране на ДДС на бенефициентите-общини по Програмата за развитие на селските райони и 110 млн. лв. допълнителни плащания по приключването на инвестиционните проекти по Оперативна програма "Транспорт" под формата на временна финансова помощ.

Предлага се в бюджета за 2015 г. приходите да се увеличат с 832.8 млн. лв., разходите - с 387.8 млн. лв., трансферите - с 494.7 млн. лв. и бюджетното салдо - с 49.7 млн. лв. Бюджетното салдо за 2015 г. се променя, като дефицитът от 2.225 млрд. лв. се увеличава на 2.275 млрд. лв., а увеличението на дефицита е с 49.7 млн. лв.

Провал на данъчните закони

Голяма част от намеренията на финансовото министерство за повече приходи в бюджета чрез промяна на данъчните закони не намериха подкрепа в парламента. Провалиха се намеренията на правителството да въведат данък „уикенд” и данък „градина”. НС гласува на второ четене промените в Закона за корпоративното подоходно облагане, като плащанията в брой стават до 10 000 лв.

Депутатите окончателно се отказаха от т.нар. данък "градина" - облагането на поземлени имоти извън строителните граници на населените места за жилищни, производствени, курортни, вилни, спортни и развлекателни функции и за озеленени площи.

Използването на фирмени активи за лични цели няма да води до приспадане на част от данъчния кредит, като предложението на финансовото министерство да въведе т.нар. данък "уикенд" беше отхвърлено окончателно на второ четене от депутатите. Дебати в пленарна зала нямаше, тъй като те се проведоха на бюджетна комисия седмица по-рано.

Министерството на финансите предлагаше всяка компания, която има автомобил или имот на стойност повече от 5 хил. лв., да води отчетност какви километри и каква площ се използва за лично и служебно ползване. Тази информация трябваше да се изпраща до НАП, а агенцията по формула, определена от финансовия министър, щеше да определя каква част от данъчния кредит да възстановява.

Народните представители одобриха плащанията в брой да бъдат ограничени до 10 хил. лв. Предложението на Министерство на финансите беше сумата да падне до 5 хил. лв.

Депутатите отхвърлиха предложението и за данъчни облекчения за дарители на болни деца.  Предложеният текст за промените в Закона за корпоративното подоходно облагане, даващи данъчни облекчения на физическите лица, направили дарение за лечението на деца, първоначално събра нужните гласове, за да бъде приет. След искане за прегласуване от страна на мнозинството, обаче, те бяха отхвърлени с гласовете на управляващите и АБВ, с което тази възможност беше отнета.

Народните представители отхвърлиха и предложението да не се облагат с данък сградите със сертификат за енергийна ефективност, финансирани с публични средства.

Храмовете, молитвените домове и манастирите се освобождават от плащането на таксата за битови отпадъци, при условие че имотът не се ползва със стопанска цел, която не е свързана с пряката им богослужебна дейност, гласуваха депутатите.

Протести срещу бюджет 2016

Традиционно преди приемане на всеки бюджет всички гилдии изразяват своите искания към правителството, като някои от тях се опитват да постигнат намеренията си чрез протести. Първи исканията си поставиха учителите още през септември и желанията им бяха отразени в Бюджет 2016. Последваха масови протести на служителите от МВР и МО, които в последния момент научиха за отпадането на някои от социалните им придобивки – намаляване на броя на заплатите при пенсиониране и намаляване на отпуските. След дълги преговори правителството се съгласи новите правила да важат само при новопостъпващите служители в тези служби. Това обаче ще стане след преговори със синдикатите в системата.

След служителите в системата на сигурността започнаха протести и сред ведомствата от социалните служби. Благодарение обаче на социалния министър, те постигнаха известно съгласие относно своите искания.

Най-пищен и медийно отразен обаче беше протеста на работниците от библиотеките, музеите и читалищата. Служителите там се оплакаха, че заплатите им надвишават едва с 50 лв. минималната заплата, а с увеличението на заплатата от 2016 г., те ще я доближат. В  същото време тези хора се с поне две висши образования и докторски десертации. Служителите на тези ведомства настояват увеличението на бюджета в тази сфера да бъде поне с 25 млн. лв.

Бюджет 2016 едва ли ще се запоми с нещо специално. В него има повече пари за образование и за сигурност с оглед на бежанската вълна и тероризма, обхванал Европа. В него обаче няма реформи и както казва бившият финансов министър Симен Дянков - пицата не е постна, а безлична.

Автор: Анна Брандийска

Споделете:

Сходни статии

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.