КЗК одобри сливането на "Юнион Ивкони" и "Груп плюс"

bus-lane-sxc

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) одобри сливането на два от най-големите автобусни превозвача в България - "Юнион Ивкони" и "Груп плюс", вижда се от решение на антимонополното ведомство, публикувано на сайта му.

Сливането ще се осъществи чрез придобиване на едноличен контрол върху двете фирми от ново дружество - „Транспект“ АД.

Сделката включва и активите на превозвача „Етап-Адрес“, заради което конкурентът на компаниите „Карат-С“ се опасява от злоупотреба с господстващо положение на пазара на автобусни превози в България в становище, изпратено до Комисията.

Други фирми обаче, които също са изпратили свои становища, са на коренно противоположно мнение. Сред тях са „Глобал Биомет“ и „Хеброс бус“, „Витоша Експрес“, която фалира наскоро, както и редица дружества, стопанисващи ключови автогари, и общинии.

„Транспект“ подчертава в своето становище, че към края на 2017 г. двете сливащи се компании са с пазарен дял до 5% на база брой автобуси, което не представлява заплаха за конкуренцията.

„Транспект“ счита, че пазарът на автобусен превоз на пътници е силно конкурентен, а цените на билетите се одобряват и приемат от общините, възложители на обществените поръчки. Същевременно разпоредбите на чл. 72 от ЗОП предвиждат механизъм за ограничаване спечелването на пазарно предимство по нелоялен начин. Според уведомителя ефектът от сделката ще бъде не върху цената на билетите за автобусен превоз, а върху сигурността на пътниците и качеството на предлаганата услуга чрез оценка на показателите „възраст на автобусите“ и „екологичност на двигателя“, подчертава компанията.

Като необосновано „Транспект“ определя твърдението на „Карат-С“, че при 30% сив сектор в транспортния бранш и повече от 3 милиона регистрирани леки автомобила в България, автобусен оператор би могъл да предлага услуга с цена над или под пазарната цена за превоз на пътници за съответното маршрутно разписание. Според уведомителя от значение е не колко голям е автопарка, а какви са техническите му характеристики. В много случаи възложителите дори изключват възможността да се участва с автобуси над определена възраст, например Столична община.

КЗК не счита, че сделката може да застраши конкуренцията, тъй като, според институцията, правните и административни бариери за навлизане на нови участници на пазара на автобусни превози в България са преодолими.

Сливането не води до създаване или засилване на господстващо положение, което значително да ограничи или възпрепятства ефективната конкуренция на пазара на възлагане на услуга за обществен пътнически превоз с автобусен транспорт по утвърдени маршрутни разписания от общинските, областните и републиканската транспортни схеми, подчертават от Комисията.

Съвкупният пазарен дял на участниците в сделката на засегнатия пазар не се явява притеснителен и КЗК приема, че обединената група след осъществяване на сделката няма да придобие пазарно положение, което да доведе до независимо поведение спрямо конкуренти и възложители.

Споделете:

Сходни статии

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.