Да оптимизираш логистиката

export

Уважаеми читатели, предлагаме на Вашето внимание извадка от най-интересните материали на технологична тематика от списанието. Приятно четене!

Автор: Христо Колев

Една от основните цели на технологиите е да се оптимизират процесите в бизнеса и по този начин да се намалят разходите му. Докато някои индустрии вече се възползваха от мобилните технологии и облачните услуги, други - като транспортирането на стоки, все още разчитат до една или друга степен на аналоговия подход. Дигитализирането на индустрията обаче е неизбежно, защото спестява време и пари на търговците, а и на самите превозвачи. Това е особено вярно за малки и средни предприятия, които не могат да си позволят високите разходи, свързани с транспортирането и складирането.

В тази статия ще разгледаме няколко примера за платформи, които вече променят логистичния пазар, отрязвайки от него огромни късове под формата на ненужни разходи.

Имате ли място за мен?

Един от проблемите на успешните търговци е да си осигуряват необходимите складови помещения, в които да държат стоката си. Изграждането или покупката на склад е голяма инвестиция, която не е по силите на всяка компания. Алтернативата е да се наемат складови помещения. Това обаче отнема време, докато се намери подходящия склад. Освен това е свързано с подписването на дългосрочни договори, а това може да е много неизгодно, ако складът ти трябва само за няколко месеца, например.

С този вид проблеми се опитват да се справят съоснователите на платформата Flexe. Често наричана „Airbnb за складови помещения”, Flexe свързва собственици на складове с компании, които имат спешна нужда от логистично пространство. На същия принцип работи и Airbnb – мобилно приложение, с което можете да отдадете под наем стая от жилището си на туристи.

Flexe работи с над 750 собственика на складове в САЩ и дава възможност на търговците да си наемат колкото място им трябва само за периода, за който им трябва. Това ги освобождава от необходимостта да подписват договори за лизинг и да правят разходи за логистични площи, които реално не използват. Използването на Flexe има най-голям смисъл за малки по размер търговци, които не могат да си позволят големи разходи за складиране на стоките. Такава компания е например американският търговец на аксесоари за вино True Fabrications. Тя трябвало да намери склад за допълнителната продукция, която продава за коледните празници. Единият вариант бил наемането на склад за 9 месеца. Това обаче било неизгодно, тъй като допълнителната складова площ им трябвала за най-много 5 месеца. Затова мениджърите на компанията използвали Flexe и наели подходящ склад за необходимото време, което по думите им спестило около 170 хил. долара.

Засега Flexe дава достъп до над 750 складови помещения и функционира само на американския пазар, но едва ли е далече времето, когато ще се появят негови двойници. Един от конкурентите му е например Stowga, който дава възможност да си наемете склад в Англия.

Повикай ми Uber

Сухопътната спедиция на стоки е мултимилиарден бизнес. Ето защо едва ли е изненада, че компании като гигантът в автомобилните превози Uber иска да се настани и на този пазар. Основната функция на Uber е да свързва пътници, които искат да стигнат до определено място, с шофьори, които са готови да ги закарат до това място срещу заплащане. През 2017 г. компанията стартира платформата Uber Freight, която помага на търговци да си намерят камион, който да извози стоките им до желаната дестинация.

Uber Freight се опитва да реши проблема с посредничеството, с който много търговци се сблъскват, когато наемат товарни камиони. Вместо да се занимават лично с това, те наемат спедитор, който пък от своя страна събира оферти от различни компании превозвачи, отсява най-добрата и я дава на търговеца, срещу което прибира комисиона. Uber Freight дава възможност да се избегне това посредничество. Използвайки мобилно приложение, търговецът може да намери камион, който да направи превоза, като вижда веднага каква ще е цената на услугата.

Research and Markets изчислява, че само в Европа посредничеството при транспортирането на стоки е пазар за 500 млрд. долара. Макар само част от тези пари да се падат на сухопътния транспорт, това все пак са разходи, които натежават в бюджетите на търговците. Нищо чудно, че Uber иска да вземе дял от пая.

Дали това ще се случи в Европа е трудно да се каже, доколкото компанията вече претърпя поражения в няколко европейски пазара, включително и България, където основната й дейност беше забранена. Всъщност планът на Uber е доста по-амбициозен, ако се вземе предвид една сделка на компанията от 2016 г. Тогава Uber купи производителя на технология за самоуправляващи се автомобили. С това Uber даде заявка, че иска да снабдява света не само със самоуправляващи се таксита, но и самоуправляващи се камиони. Ако се случи, това вероятно ще намали още повече цените на превозите и ще изведат бизнеса на Uber на съвсем друго равнище.

Дигитален спедитор

За индустрия, която се оценява на стотици милиарди долари, спедицията все още е изненадващо аналогова индустрия. Германският стартъп FreightHub има амбициите да реши този проблем, като създаде първия напълно дигитализиран спедитор. Това означава, че една компания може да управлява от компютъра си целия процес по транспортирането на пратка. „Често за клиентите е буквално болезнено да преместят един контейнер със стока от единия край на света до другия“, казва в интервю за TheInnovator съсонователят на FreightHub Фери Хайлеман. „Трябва да се обадиш по телефона, да се свържеш с правилния човек, да обясниш какво искаш и после да чакаш с дни, докато получиш оферта с цена за услугата. Освен това, обработката на документи е ужасна, датата на пристигане на пратката не е ясна”, допълва той.

Съоснователите на FreightHub твърдят, че платформата им е първият напълно дигитален спедитор, който ви позволява да заявите превоз на стока с много по-малко усилия: така, както онлайн застрахователите ви спестяват ходенето до офиси и работата с различни документи. Онлайн базираната платформа FreightHub, която е достъпна от компютър или преносимо устройство, позволява да се планира с по-голяма точност времето за доставка, видът транспорт и мястото на доставка. Платформата дава възможност да се сравнят разходите за различните видове в транспорт и съответно да се видят крайните цени в реално време, както и да се следи пратката във всеки един момент от транспортирането й.

FreightHub не е единствената компания, която прави толкова смели заявки да дигитализира спедиторския пазар. Други компании, като испанския стартъп OnTruck, имат същите планове, но това не променя факта, че много процеси в спедиторския бранш все още изискват човешка намеса и не могат да се автоматизират. Дали FreightHub ще промени това - предстои да видим. В края на 2017 г. германската платформа набра 20 млн. долара финансиране от група инвеститори, включително индийския гигант Mittal, което подсказва, че на платформата със сигурност се възлагат надежди.

Защо да транспортираш въздух?

Знаете ли, че една пета от всички курсове на камиони в Европейския съюз реално не пренасят нищо или почти нищо? Това поне твърди Европейската комисия, базирайки се на данни от самите транспортни компании. Проблемът идва от това, че за спедиторските компании е трудно да прогнозират натовареността на камионите си. Ако например един търговец направи неочаквана поръчка, спедиторът трябва да му осигури камион независимо от размера на превозваната стока. Така например един камион може да превозва само един гардероб, въпреки че може да побере поне още девет.

Това е неефективно и води до загуби за самите спедиторски компании. Една от фирмите, които се опитват да решат този сериозен за логистичния бранш проблем, е българската Transmetrics. Създадена през 2013 г., Transmetrics разработва софтуер, който помага на транспортните фирми да прогнозират неочакваните промени в поръчките. Софтуерът на Transmetrics анализира исторически данни за доставките на спедитора и на тази база прогнозира кога може да се очаква допълнително натоварване за камионите. Това помага на спедиторите да оптимизират капацитета на превозните си средства. Затова и слоганът на Transmetrics е „Спри да превозваш въздух”.

Transmetrics има за клиенти големи компании като DHL, но фокусът на дружеството са малки и средни по размер спедитори. Един от тях е българската Speedy, която е и акционер в Transmetrics. От Speedy твърдят, че използването на Transmetrics им е помогнало да увеличат от 72% на 82% натовареността на техните камиони, което пък е свалило с около 9% разходите на компанията.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.