Корадо България ще направи нова инвестиция за 8 млн. лева

investment-3

Нова инвестиция за 8 млн. лв. ще бъде направена в производителя на стоманени радиатори в Стражица "Корадо – България", чийто мажоритарен собственик е чешката Korado Group. Компанията ще премести част от складовата и производствената си дейност на съседния парцел, който купи миналата година, като проектът се предвижда да започне през ноември и да приключи за година – година и половина. Извън това в освободената сграда ще бъде разположен отдавна планираният нов бояджийски цех, но обявената инвестиция не включва оборудването му, за което преговорите продължават. Това обявиха от компанията след проведеното в сряда извънредно общо събрание. На него акционерите одобриха отчета за първото полугодие и гласуваха за разпределяне на първия шестмесечен дивидент в историята на дружеството, пише capital.bg.

Дивидент и резултати

Нетната печалба на "Корадо" за първата половина на годината нарасна със 7% до 3.2 млн. лв. Като дивидент ще бъдат изплатени 40% от общата сума, или 1.3 млн. лв. Това прави брутен дивидент от 0.10 лв. на акция. За сравнение, за цялата 2017 г. компанията разпредели по 0.26 лв. на акция между акционерите.

За първите девет месеца на 2018 г. резултатите на дружеството продължават да растат за трета поредна година, показва отчетът. Оборотът се повишава с 5% на годишна база до 34.1 млн. лв., което е най-високият резултат в историята на "Корадо". С 39% по-висока е и печалбата преди данъци, която достига 5.9 млн. лв., а нетната печалба се покачва с 31% до 5.5 млн. лв.

В същото време данните на компанията показват, че като обем продажбите са спаднали до 408 хил. броя радиатори (434.3 хил. броя за същия период на миналата година). Два са факторите, които водят до разминаването с финансовите резултати – по-високите цени на продукцията и по-ниските оперативни разходи, стана ясно от изказването на главния изпълнителен директор на групата Войчех Чамек. "Преди около година и половина цените на стоманата се повишиха за няколко месеца с близо 50%. Съответно коригирахме нашата ценообразуваща политика като група и решихме, че повече няма да се конкурираме с евтината, но нискокачествена продукция от Източна Европа и Русия. Нашите клиенти в ниската ценова група получиха две опции – или да се съобразят с цените на стоманата, които са повишени, или, ако не им е изгодно, да се насочат някъде другаде. Така че част от нашата печалба определено идва от увеличените цени на продуктите. Но това върви ръка за ръка със спестявания в производствените разходи – за енергия, логистика и т.н.", каза той. По думите му около 60% от ръста на печалбата идват от увеличението на цените, а 40% - от намаляване на себестойността.

Възможности за разширяване

Компанията вече е приключила проекта за енергийна ефективност на сгради, стана ясно от думите на изпълнителния директор на "Корадо – България" Иржи Ржезничек. Инвестицията е за 640 хил. лв. и е довела до спестяване на 12% от енергийните разходи, посочи той.

Следващата инвестиция на дружеството за 8 млн. лв. е свързана с парцела от 30 дка, който "Корадо" купи миналата година. Там ще бъде реконструирана съществуваща сграда, в която ще бъде преместен складът за метал, тръби и профили и дейностите по рязане на метал. Това ще освободи място на сегашната площадка на предприятието, където ще бъде направен бояджийски цех с допълнителна инвестиция.

По думите на Чамек обаче е възможно на мястото в Стражица да дойде и още някой инвеститор. "Парчето земя, което сме купили, е доста голяма, а наоколо им и други свободни парцели. В момента сме в процес на преговори с няколко доста големи групи за привличането им като партньори и съинвеститори тук", каза той, но не разкри детайли. По думите му обаче "Корадо - България" е един от ключовите елементи за бъдещото развитие на групата и ако преговорите завършат успешно, растежът на компанията ще бъде "скокообразен".

Нови технологии

Друга възможност за развитие на българското предприятие идва от скорошните придобивания на ниво група. Преди пет години Korado добави към производството си пълен набор от конвектори с покупката на Licon Heat през октомври 2013 г. "Това, което ни липсваше, беше системи за топлинна рекуперация и за вентилация на цели сгради", обясни той. През август тази година обаче групата е придобила ThermaWet, която има такива технологии.

"Това е една сравнително малка компания, но много напреднала по отношение на развойната дейност. В това отношение виждаме огромен потенциал за цялата група, включително и за "Корадо - България", посочи Чамек. По думите му ефектът за българското предприятие няма да е незабавен, тъй като това е доста сложно производство. "При всички положения обаче "Корадо - България" ще бъде включена в производството поне на част от компонентите, така че през следващите няколко години определено смятаме да разширим производството тук", добави той.

Споделете:

Сходни статии

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.