Блокчейн и мястото му в трансформацията на бизнеса

blockchain

Блокчейн технологията става все по-популярна сред бизнеса по целия свят. И докато в САЩ и някои западноевропейски държави тя набира голяма инерция, в Централна и Източна Европа все още приемането и е в начален етап.

Все пак бизнесът смята в голямата си част, че блокчейн може из основи да промени индустриите и компаниите ще изгубят съществени конкурентни предимства, ако не използват технологията.

Това показват резултатите от глобално поучване на Делойт, проведено сред повече от 1000 глобални ръководители, ангажирани с блокчейн, от седем държави и девет индустрии.

Приемането на блокчейн все още е в начален етап в Централна и Източна Европа, както и в региона на Европа, Близкия изток и Африка. Като цяло обаче се наблюдава категоричното убеждение, че в дългосрочен план въздействието на блокчейн ще помогне за трансформирането на бизнеса.

Половината от анкетираните в Централна и Източна Европа смятат, че цялата блокчейн история е донякъде преувеличена, но 45% от тях също така са убедени, че тази технология ще промени из основи тяхната индустрия, а компанията им ще загуби конкурентно предимство, ако не приеме използването на блокчейн технологията.

Две трети от анкетираните смятат, че блокчейн предлага много повече от това да осигури просто една нова технология за разплащания и ще има ефект върху няколко индустрии освен финансовия сектор.

Само 42% от участниците в проучването считат, че техният изпълнителен екип притежава задълбочено разбиране на блокчейн технологията.

76% от респондентите споделят идеята, че блокчейн ще бъде приет като мейнстрийм технология, но само 27% от тях планират да заменят част или цялата система, която използват с иновации, базирани на новата технология.

Само една четвърт от респондентите потвърждават, че до момента са направили инвестиции, свързани с блокчейн, но почти 30% заявяват, че ще инвестират поне 100 000 евро в технологията през 2019 г.

Почти 60% от анкетираните смятат, че решенията, базирани на блокчейн, са по-сигурни от традиционните.

На глобално ниво наблюдаваме процес, в който блокчейн е в т.нар. точка на инфлексия с инерция, която се измества от „блокчейн туризъм“ и проучване на потенциала на технологията към създаване на приложения в бизнес практиката. Това важи най-вече за дигиталните компании в сравнение с традиционните компании, които все още работят над процеса на въвеждането на дигитални технологии в съществуващите бизнес операции и протоколи.

Секторът на финансовите услуги беше една от първите индустрии, която проучи блокчейн и е глобално призната като индустрията с висок потенциал да бъде наистина повлияна от блокчейн технологията. По-голямата част от анкетираните считат, че новата технология ще бъде от съществено значение за финансовата индустрия, но тя няма драстично да преобрази целия пазар. Една четвърт от тях вече са участвали в обединения с други играчи, за да проучат възможностите при потенциални случаи на употреба на блокчейн.

На въпроса дали вярват, че блокчейнът е просто „база данни за пари” с ограничени възможности за прилагане извън сферата на финансовите услуги, само 18% от анкетираните в САЩ са съгласни с това твърдение срещу 61% от анкетираните във Франция и Обединеното кралство. В същото време в Централна и Източна Европа две трети от анкетираните смятат, че блокчейнът предлага много повече от това да осигури просто една нова технология за разплащания и ще има ефект върху няколко индустрии освен финансовия сектор.

76% от респондентите от Централна и Източна Европа споделят идеята, че блокчейн ще бъде приет като мейнстрийм технология, но само 27% от тях планират да заменят част или цялата система, която използват, с иновации, базирани на новата технология. Повечето от участниците в проучването отбелязват, че все още не са започнали да инвестират в блокчейн технология, само една четвърт от анкетираните твърдят, че са направили инвестиции досега.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.