"Син Океан: Преход" - Защо стратегията е още по-важна по време на криза и как да откроите бизнеса си?

leadreship

*PR публикация

Рене Моборньо и У. Чан Ким са автори на книгата “Син океан: Преход”, представяща концепцията за “сини” и “червени” океани в света на бизнеса - концепция, която промени начина на мислене на десетки хиляди по цялото земно кълбо. Но какво точно представляват сините и червени океани, поне що се отнася до бизнеса и продажбите на продукт или услуга?

Моборньо и Чан Ким са застъпници на теорията, че всички ние можем да излезем от червените океани на жестока, “кървава” конкуренция, преминавайки към широките сини океани, изобилстващи от празно пазарно пространство и множество нови възможности.

Но нека вникнем по-детайлно към самата концепция. Какво точно представляват червените и сините океани, поне според теорията на дуото Моборньо - Чан Ким?

Като червени океани можем да определим всички индустрии, които съществуват днес - така познатото на всички ни “пазарно пространство”. Червените океани са мястото, в което различните компании се опитват да победят конкурентите си, впускайки се в яростна битка за надмощие. Колкото по-населени обаче стават червените океани, толкова по-трудно става и да регистрираш печалбите, към които се стремиш. Подобно на законите на дивата природа, тук най-силните оцеляват, а най-слабите падат в жертви на конкуренция.

Тук обаче идва ролята на т.нар. сини океани. Те са антипод на червените и представляват всички онези свободни пространства, неизследвани от пазара и лишени от убийствената конкуренция, елиминираща по-малките играчи. Тук конкуренция също има, но тя е незначителна, тъй като правилата на играта все още не са поставени. Хората, разчитащи на стратегията “Син океан”, са хора, които заобикалят стандартното мислене в бизнеса и се опитват да предложат това, от което пазарът наистина има нужда - нови и нестандартни идеи, а не още повече от същото.

Основната философия, стояща в основата на сините океани, е че за да успеят, и за да оцелеят на пазара, компаниите трябва да преустановят конкуренцията си една с друга. Колкото и необичайно да звучи това, особено за хората, свикнали всеки ден да воюват със своите конкуренти, дори и “на живот и кръв”.

Разбира се, не всичко е толкова лесно, колкото изглежда. Липсата на достатъчно ясни аналитични рамки прави създаването на сини океани рискова и трудно. Това е и основната причина, поради която много мениджъри отказват да поемат подобен път в развитието на компаниите си, оставайки верни на пренаселените, но носещи по-голямо чувство на сигурност и позната обстановка червени океани.

Един удачен пример за прилагане на стратегията “Син океан” е компанията от Дания Novo Nordisk, оперираща в сферата на производството на инсулин. Самите Моборньо и Чан Ким изследват тяхната работа и стигат до извода, че Novo Nordisk е пример за компания, успешно приложила на практиката идеята за сините океани.

Но как точно? Както вероятно добре знаете, основните потребители на инсулин са страдащите от диабет хора, които го използват, за да регулират нивата на своята кръвна захар. Компаниите в сектора, предлагащи инсулин, най-често поставят като свой таргет лекарите, които основно оказват своето влияние над потребителите да си закупят продукта. Така лекарите образуват своеобразен червен океан, в който конкуренцията е убийствена, а битката е за всеки един потенциален купувач на продукта.

Novo Nordisk обаче решават, че няма да се “влеят” в червения океан, а ще създадат нов такъв - син. Датската компания стига до извода, че успешно може да измести фокуса на вниманието от лекарите към самите пациенти. Експертите на Novo Nordisk забелязват, че флаконите с инсулин, които повече пациенти получават, не са никак доволни за използване (инжектиране) на публични места. Компанията сама създава син океан, след като предлага по-различно решение и отваряйки нов пазар от по-лесен прием на инсулин, без да се налага инжектиране. Бизнес решението на Novo Nordisk е “пример по учебник” за откриване на нова бизнес ниша - нов “Син океан”. И до днес датската компания продължава да действа по този начин, създавайки нови и нови пазарни пространства, бягайки от вече пренаситените червени океани.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.