В битка за реалността: Виртуална срещу Обогатена – как ще виждаме в бъдещето?

virtual-reality-4490469_1920

Уважаеми читатели, предлагаме на Вашето внимание извадка от най-интересните материали на технологична тематика от списанието. Приятно четене!

Автор: Светлин Желев

Фантастичните романи и филми често стават реалност след определен брой години – това е всепризнат факт. И ако вече приемаме смартфоните, преносимите технологии, електронните медии и въобще огромното количество възможности за общуване като някакъв вид даденост, то пренасянето на съзнанието ни в алтернативна среда като че ли се случва именно сега.

Става въпрос за виртуалната реалност. Най-вече благодарение на игрите и забавлението като цяло VR става все по-разпознаваем термин, а на пазара се появяват редица устройства, които позволяват преминаването на сетивата ни на нови места, в друго време и пространство – поне реално. Facebook и Oculus направиха достатъчно за масовизирането на технологията, игровият шлем HTC Vive и най-вече PlayStation VR  качиха изживяването на още по-високо ниво и като цяло повечето хора вече са наясно и дори са се докосвали до „другия свят”.

В технологиите обаче нещата не винаги се случват както във фантастичните филми. И ако можем да отличим тази технология, стремглаво развила се през последните няколко години, макар и паралелно като такава, която се приема по-добре от хората, а и чието практическо приложение имаме много повече примери, то това определено не е виртуалната, а така наречената Augmented reality, или обогатена реалност, а както някои я наричат и „добавена”.

И ако в случая с VR се потапяме в нови рисувани светове, в които на практика може да се случи всичко, то с AR нещата са може би малко по-малко интересни, доста по-разбираеми и с по-голямо приложение.

На практика добавената реалност всъщност добавя виртуални елементи във физическа среда, която виждаме около нас. През 2016-а светът се сблъска с нея най-вече заради играта Pokemon GO и по този начин много хора разбраха за нея и я използваха. Потенциалът и обаче е огромен, според много специалисти, доста по-голям от този на чистата виртуална реалност.

По-лесна за употреба

За разлика от виртуалната реалност, другата – добавената, е много по-достъпна както за използване, така и за създаване. За да се потопите във света на VR, са ви нужни куп неща, но на първо място много мощен хардуер и подходящо съдържание. И докато едното чисто и просто струва много пари и не всеки може да си го позволи, то другото отново заради финансовата част е доста по-малко като количество, като разнообразие и най-вече като приложение. За сега говорим над 99% за забавление и трудно можем да видим друг вариант, освен отново игри за обучение или нещо подобно.

С VR, макар и доста впечатляващо, се потапяте в алтернативно „сега”, в което може да се случи всичко. Но на практика това не може да е всичко, защото някой преди това трябва да го създаде – да анимира образите, да ги запамети, да определи границите, в които можете да се движите – да предположи вашето поведение и движения. А това несъмнено е не само трудно, но и почти невъзможно. От другата страна имаме AR, с която на практика можем да използваме всичко, което виждаме около нас, като само го разкрасяваме, или създаваме неща, които да взаимодействат с него.

Как работи?

В която и от двете алтернативни реалности да се потопим, нужно ни е устройство. При VR това обикновено са скъпи шлемове, с които не можем да се движим. AR дойде през 2016 г. при нас без дори да знаем, че имаме устройство за нея – нашият смартфон. При смартфоните добавената реалност работи с приложение, което търси маркер, обикновено черно-бял баркод. След като намери маркера, приложението наслагва върху него 3D обект. Използвайки камерата на телефона, за да следи относителното положение на устройството и маркера, потребителят е в състояние да се разхожда и разглежда предмета от всички ъгли. Това е свързано с голямо натоварване на телефона, тъй като той следи своята позиция, както и позицията на маркера, за да изглежда 3D обекта правилно.

Пионерните устройства в тази област и тези, които първи виждаме на пазара, са проекти като Google Tango и Microsoft HoloLens.

CES Lenovo обяви създаването на първото мобилно устройство с Project Tango, съвместно с Google. Google Project Tango е технологична платформа, която използва подобрена компютърна визия, развита сетивност и следене на движението, които създават 3D изпълнения на екрана, позволявайки на потребителите да проучват средата около себе си чрез устройството си. Специализираните софтуер и хардуер се грижат за това, устройството да реагира на всяко движение на потребителя – когато той пристъпи напред, назад или встрани. Разработчиците на приложения трансформират дома ви в игрово поле или, казано по друг начин, създадат магически прозорец към виртуални и добавени реалности. Устройствата, които поддържат Project Tango, разпознават местата, на които вече са били, като – дневната ви, офиса или публични пространства. За разлика от GPS системите, Project Tango навигира и в затворени пространства, като шопинг центъра, например, което позволява дори да откриете местоположението на конкретен продукт, стига тази информация да е предоставена. Като използва сензора вътре в устройството, Project Tango може да обхване и трите измерения на стаята, посочвайки точните й мерки, което го превръща в идеалния шопинг асистент, когато пазарувате мебели и декорации за дома.

Lenovo Phab 2 Pro е първият смартфон с Tango, нов софтуер на Google с игри и програми в добавена реалност (AR). Чрез наслагване на обекти в реалния свят, Phab 2 Pro ви предлага още начини да изследвате и да се забавлявате, включително да измервате предмети, използвайки само телефона си, да видите как ще изглеждат новите мебели във вашия дом и да отглеждате виртуални домашни любимци, като това са само малка част от възможностите.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.