Тео Муратидис от ИКЕА: България ни прие по-добре от очакваното

2

Тео Муратидис е управител на магазин ИКЕА в България. Той работи в компанията от 2001 г., като последователно заема длъжностите мениджър на екип в отдел „Складови запаси” и мениджър „Логистика”. Г-н Муратидис има висше инженерно образование от Университета „Аристотел” – Солун и над 10 години професионален опит в областта на потребителските продукти

Г-н Муратидис, ИКЕА отчете рекордна печалба за финансовата 2010-2011 г. на световно равнище, независимо от икономическата криза. Изпълнявате ли заложените си цели за България, след като отворихте първия си магазин в София миналата есен?

Още при стъпването си в България обявихме, че тъй като това е напълно нов пазар и не сме сигурни как той ще реагира на идването ни, заложихме една основна цел – 1.5 млн. посетители на магазина през първата година на работа на магазина ни в София. Със сигурност ще изпълним тази наша цел.

Заложихте и ИКЕА да заеме 10% от пазара на мебели в България. И това ли върви по план?

Предвид начина, по който се развиват нещата към момента, сме много близо до постигането и на това. Реакцията на българите на нашето стъпване на пазара се оказа много по-добра от очакваната в много аспекти, което ни прави много щастливи.

Обявихте, че планирате отварянето на втори магазин във Варна, но преговорите за покупка на земя все още не са финализирани. Кога гражданите на Източна България могат да очакват втората ИКЕА?

Сделката все още не е финализирана, но сме близо до затварянето й. Планът ни е да отворим магазина до две години, би трябвало всичко да е готово през 2014 г. Магазинът ще е по-малък от този в София, тъй като смятаме, че първият ни обект съответства на размера на град като София, но за Варна не се нуждаем от нещо толкова голямо.

Привлича ли магазинът посетители от съседните страни?

Имаме посетители от Сърбия, Румъния, Македония, Гърция.

Пристигането на ИКЕА в България безспорно беше дългоочаквано. Към този момент, какъв смятате, че е ефектът от идването й върху българския мебелен пазар?

Още миналата година заявихме, че очакваме интересът на българите към домашно обзавеждане да се повиши и аз виждам това, дори и сред колегите си. Факт е, че самият интерес към обзавеждането се променя. С нас хората виждат нови начини и възможности да обзаведат дома си. Ние им предлагаме една среда, в която могат да видят нови идеи, нови решения, предложения, които вдъхновяват. Така  че това определено е пазарна промяна, която може да се забележи. Освен това, конкурентите ни също вече се опитват да предлагат добро качество на по-ниска цена, което също работи в полза на потребителите. Според информацията, с която разполагаме, конкуренцията е реагирала доста активно на пристигането ни на пазара. Сега другите компании са много по-активни в рекламирането си по телевизията, в печата, във външната реклама.

Разбрахме, че работите и с български производители. Какви продукти доставят те за вас и възнамерявате ли да разширите портфолиото на стоките, произведени у нас?

Всяка година ИКЕА прави промени в доставчиците си на глобално равнище, така че нещата постоянно се променят. В момента имаме над 20 български доставчици, които осигуряват около 2% от обема на стоките, предлагани в магазина. Идеята ни е да продължим да увеличаваме обема на българското производство, ако доставчиците ни предлагат добро качество. Като цяло, целият Балкански регион е в период на развитие, така че със сигурност очакваме увеличение на доставките от региона, включително от България, разбира се. По отношение на продуктите, българските производители ни доставят най-вече продукти от метал и масивно дърво, както и текстилни изделия.

Какви са впечатленията Ви от българския потребител на мебелни стоки? Кои фактори определят неговия избор?

Разбира се, основният двигател е цената, но мисля, че това важи за всички пазари предвид на глобалната икономическа несигурност. В същото време, впечатленията ни само от няколко месеца работа са, че хората имат доверие в качеството на продуктите, които предлагаме. Мебелите ни се продават в много по-големи обеми, отколкото очаквахме.

Пълният текст на интервюто с г-н Муратидис можете да прочетете в новия брой на сп. ENTERPRISE за юни-юли, който вече е на пазара. В него можете да откриете и всичко за най-новите тенденции на ритейл пазара у нас.

 

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.