Спад на активността на пазара на ваканционни имоти

seaside

Осезаем спад в активността на пазара на ваканционни имоти от февруари 2013 г. насам отчита в анализа си инвестиционната компания Green Life. Интересът към зимните комплекси става все по-слаб, а сделките за имоти на Черноморието са по-малко спрямо миналата година.

По отношение на пазара на зимните курорти, той е предимно вторичен, коментира Мариана Даскалова, търговски директор в GreenLife. “В годините на бум продажбите в зимните ни курорти бяха основно с инвестиционна цел. Днес тези собственици трябва да решат дали да продадат имота, често на загуба, или да започнат да го използват”, добавя Даскалова.

По думите й цените в Банско към април 2013 г. са около 450-500 евро на кв. м. в сравнение с 2012 г, когато цените варираха между 500-700 евро. В Созопол понижението е сравнително по-ниско и към април 2013 г. нивата са около 1000 евро. В Слънчев бряг цените варират между 300 и 600 евро на кв.м. Бюджетите на купувачите се движат между 60 000 и 80 000 евро.

Важен показател на пазара е скоростта, с която се сключват сделките , като през настоящата година тя се забавя – тенденция, свързана с естествения  процес на умора от страна на купувачите, която в момента се равнява на 5 %. Според експертите този спад е нормален и не може да бъде показателен за ситуацията в бранша. Допълнителните 25 % понижение на активността се дължат на нестабилната политическа система в България в момента.

Съществува нова тенденция по отношение на ръста на запитванията за градски имоти. Съотношението на запитванията ваканционни – градски имоти е 2 :3, коментира Мариана Даскалова. Купувачите все по-масово се преориентират към жилища, които да ползват целогодишно и които са разположени в близост до Черноморието. Голям е интересът към Бургас, Поморие и Свети Влас. Руските купувачи предпочитат Южното Черноморие, тъй като на север предлагането е по-малко, а цените са високи, допълва

г-жа Даскалова. Според нея ако България успее да запази и засили интереса към ваканционните имоти за целогодишно ползване, това ще доведе до удължаване на туристическия сезон в страната и съответно до увеличаване на заетостта.

Освен запитвания от Русия, държави като Англия, Полша и Казахстан също се интересуват от закупуване на имоти в страната, а в момента в GreenLife са постъпили и 10 запитвания от българи, 8, от които са от София.

За да могат да се запазят интересите към закупуване на ваканционнни имоти в България е нужно потенциалните купувачи да бъдат убедени, че България е едно спокойно и сигурно място. „Проблемът не е толкова в нестабилността на политическата система, а в посланията за бунтове и протести, които създават лош имидж на държавата”, коментира Теофил Петров, Изпълнителен директор на компанията. Освен това е много важно инфраструктурата да се подобри, тъй като в момента пътищата около зимните комплекси не се поддържат, както и съществува проблемът с недоизградени ски писти.

По отношение на профила на клиентите, той не се изменил сериозно . 50 % от тях   търсят апартаменти с една спалня, след това апартаменти с две спални, студия и накрая къщи. Наличието на мебелировка е желателно, като се запазва тенденцията, при която повечето клиенти искат първо да дойдат на мястото или на почивка в комплекса и после да вземат решението за покупка. Важни за купувачите остават фактори като качественото строителство, гледката, възможността за целогодишно ползване, локацията и инфраструктурата.

 

Автор: Кристина Николова

 

Споделете:

Сходни статии

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.