КЗП проверява условията по договорите на банки и туроператори

contract

Комисията за защита на потребителите (КЗП) е започнала секторен преглед на всички договори и общи условия, които са изложени от големи български фирми, туроператори, банки, като се очаква до няколко месеца пълният анализ да бъде завършен. Това съобщи пред журналисти председателят на комисията Веселин Златев, който взе участие във форума "Законодателство за защита на потребителите в България", на който присъстваха и представители на големите търговски вериги в страната.

По думите на Златев, бързите кредити са ахилесовата пета на КЗП, тъй като при тях експертите получават последваща информация и упражняваният от тях контрол често е закъснял и неефективен. Той уточни, че при този тип заеми основният проблем е свързан с размера на лихвите, заради който се оказва, че потребителите трябва да заплащат заетите от тях пари в многократно по-голям размер.

Веселин Златев предупреди, че активността на комисията през лятото ще бъде по-висока от обичайната, тъй като стремежът е да бъде върнато доверието на българските потребители към курортите по Черноморието. „Болшинството разочарования на българския и чуждия потребител са от ежедневните, нагли измами, които вършат определени търговци и заведения”, обясни експертът, цитиран от агенция „Фокус”.

При проверки на предлаганите пакетни летни почивки е установено, че най-честите нарушения са свързани с услуги, които не съответстват на действителността. Например обявява се, че настаняването е в четиризвезден хотел, а се оказва че той не предлага услуги за тази категоризация.

Оказва се също така, че и голяма част от туроператорите, които предлагат  услугите си онлайн, са с отнет лиценз.За разлика от случаите на нарушения с туристически услуги, потребителите са подавали значително по-малко на брой жалби срещу интернет сайтове за групово пазаруване.

Златев съобщи още, че по празниците се очаква бум от жалби при покупка на техника - персонални компютри, мобилни телефони, телевизори и т.н. Той обясни, че при повишено потребителско търсене търговците се стремят да се отърват от стоките, останали в излишък, на по-голяма цена.

В тази насока, дежурни екипи на територията на цялата страна ще следят изправността на стоките, коректността на техните цени и етикети в търговската мрежа, по време на предстоящите празници.

Към потребителите Златев отправи препоръка преди да вземат каквото и да е икономическо решение, да се запознаят с качествените и количествени характеристики на стоката чрез нейния етикет, както и да потърсят информация от консултантите в магазина. При констатирани нарушени права потребителят първо трябва да опита да уреди въпроса с търговеца, ако обаче няма резултат той препоръча проблемът да бъде отнесен към КЗП.

Споделете:

Сходни статии

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.