Близо половината български фирми поддържат уебсайт

pc2

Нараства броят на предприятията, които имат достъп до интернет, както и на тези, които поддържат своя интернет страница, за да подобрят бизнеса си. Това показват резултатите от последното проучване на Националния статистически институт (НСИ) за проникването на ИТ в предприятията през 2012 г.

През януари 2012 г. делът на предприятията, които имат достъп до интернет, достига до 87.4%, или с 0.5 процентни пункта повече в сравнение с предходната година. Значително се подобряват видът и скоростта на използваната връзка - 76.2% от предприятията използват фиксирана широколентова връзка, което е със 7.7 процентни пункта повече в сравнение с 2011 г., а почти половината предприятия (48.8%) поддържат своя интеррнт страница, сочат данните на НСИ.

Статистиката показва още, че ИКТ са най-широко използвани в големите компании с над 250 заети лица, 98.3% от коитоимат достъп до интернет, докато в малките предприятия (10 - 49 заети лица) този относителен дял е 85.7%.

През 2012 г. всеки четвърти зает (26.7%) използва компютър поне веднъж седмично за изпълнение на своите служебни задължения, а за 22.5% от заетите лица е осигурен достъп до интернет, като в сравнение с предходната година се наблюдава увеличение съответно с 0.9 и 1.1 процентни пункта.

През 2012 г. се наблюдава разширяване на възможностите за достъп до електронни административни услугис което, естествено, се повишава и интересът към тяхното приложение в бизнес средите. От предприятията, използващи интернет, 82.7% са получили информация от органите на публичната администрация, или с 3.2 процентни пункта повече в сравнение с предходната година. Повишава се и делът на предприятията, използващи възможността за изтегляне на формуляри (данъчни, счетоводни, статистически и др.)по електронен път, като за последната година 88.8% от тях са се възползвали от тази услуга. По-значително се повишава и интересът към самото изпращане или онлайн попълване на формулярите, като е регистрирано увеличение от 11.3 процентни пункта спрямо предходната година.

Все още е малък делът на предприятията, които използват интернет за получаване на достъп до тръжни документи или спецификации в рамките на публичната електронна тръжна система, въпреки че има увеличение от 1.3 процентни пункта спрямо предходната година, едва 10.2% от предприятията са ползвали такива услуги. От възможностите за автоматизиран обмен на информация и услуги се възползват почти всички големи предприятия (с 250 и повече заети лица) - 97.0% са изпращали попълнени формуляри, 96.3% са получавали (изтегляли) формуляри и 93.8% са получили информация по интернет.

Що се отнася до развитието на електронната търговия, фирмите посочват, че то им влияе в различни насоки. Отчетено е намаляване на разходите чрез оптимизиранена персонала, значително разширяване на обхвата на клиенти и доставчици до всяка точка на света, ръст на приходите от продажби. Освен това, според фирмите онлайн търговията разгръща разгръща възможности за интензивна маркетингова комуникационна стратегия, което своевременно довежда до повишаване на конкурентоспособността и развитие на все по-глобализиращия се пазар. Данните от проведеното изследване показват, че онлайн продажбите на предприятията увеличават своя дял и все повече от тях използват интернет, за да подобрят своя бизнес и да улеснят клиентите и доставчиците си. Продажбите по интернет са се увеличили с 1.1 процентни пункта спрямо предходната година, като 7.8% от предприятията са получили поръчки онлайн. Стойността на осъществените продажби по мрежата е 4 205 млн. лева.

Споделете:

Сходни статии

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.