Как да финансираме своя бизнес старт?

greenlight

Ще започна тази статия с две доста противоречиви според мнозина твърдения. Първо: пари за стартиране на бизнес има много и всеки може да получи финансиране. И второ: финансиране не ви трябва. Или поне – в много от случаите.

Наоколо е пълно с хора, които твърдят, че видите ли ако някой им даде 10, 20, 50 хиляди лева, те ще развият успешен бизнес. Според тях, те знаят какво трябва да направят, имат всички необходими качества, но никой не иска да подкрепи усилията им. Затова и не стартирват. Същевременно обаче ако поговорите с малко повече инвеститори и успешни предприемачи, ще установите, че също толкова често се среща и обратното твърдение: според тези хора, липсват качествени проекти, в които те биха могли да вложат парите си. Да, всеки има някаква своя идея за бизнес, но рядко се срещат наистина качествени идеи и личности, в които хората с пари са готови да направят инвестиция. Може би и двете групи са прави за себе си, но в крайна сметка първите са тези, които продължават да се оплакват, че нямат финансиране за проектите си, вместо да се замислят дали наистина проектите им заслужават да бъдат финансирани.

Това е един много важен въпрос, който мнозина стартиращи предприемачи не си задават. А може би единственият по-важен от него, когато става въпрос за финансиране в началния стадий от развитието на една фирма, е: Трябват ли ми наистина пари от външен инвеститор? Цялата мания по рисковото инвестиране, хилядите нови фондове, инкубатори и бизнес ангели, оставиха сред стартъп общностите в някои региони на света убеждението, че можеш да вземеш пари за едва ли не всяка нова идея за сайт или мобилно приложение, която ти хрумне. Или дори – без да имаш идея ... Сякаш намирането на рискови пари е самият бизнес, а не това, което предприемачите ще трябва да направят с тези пари.

Вариант 1: Без финансиране

Не малко бизнеси биха могли да стартират и „на мускули“ - без привличане на инвестиция и определено си струва да помислите, дали вашият случай не е сред тях, преди да си зададете въпроса: Кой ще финансира идеята ми? Да, ако смятате да създадете заведение или магазин за хранителни стоки, със сигурност ще имате нужда от начален капитал. Но ако планирате да предлагате услуги, често това не е задължително. В тази категория попадат такива дейности като програмиране, дизайн, уебдизайн, архитектура, маркетинг, връзки с обществеността, системна интеграция и ИТ поддръжка, озеленяване, преводи, всякакви видове консултантски услуги и какво ли още не. Ако сте решили да се захванете с някоя от тези сфери, първото, което ви трябва, не е финансиране, а клиент. Намерете някой, който би оценил способностите ви, свършете си работата така, че той да остане доволен и да ви препоръча на друг, а след това потърсете следващия клиент. Ако работите добре, скоро съвсем неусетно ще преминете от работа като самонает специалист, към ръководенето на бизнес. Много е възможно тогава да имате друг проблем – как да организирате бизнеса така, че да не зависи постоянно от вас. Но това е тема за друг материал.

Предлагането на услуги не е единственият вариант, при който можете да стартирате със собствени усилия. Друга възможност е да създадете нов продукт или проект, за чието осъществяване са нужни само усилията на вас или по-голям екип от основатели. Това може да бъде нова софтуерна система, уебсайт, социална мрежа, концептуален дизайн на промишлен продукт, книга (защо не – писането на книги също е бизнес), занаятчийски продукт и др. Има стотици сфери, в които можете да стартирате фирма успешно, без да разполагате с голямо количество пари.

Вариант 2: Triple F

Triple F или Friends, Family and Fools (приятели, семейство и глупаци) са онези най-близки хора, които биха се вързали на акъла ви и биха ви заели пари, без да са наясно в каква лудост ще бъдат въвлечени. Ако решите да искате пари от тази група хора, ще имате едно основно предимство – доверието. Все пак да дадеш парите си на близък човек има своите предимства. Най-често става въпрос за суми до 10 000 лв., с които все пак може да се подкара една малка фирма.

Вариант 3: Бизнес ангели

Става въпрос за неинституционалните инвеститори – предприемачи, които са продали своя бизнес, висши мениджъри или консултанти, натрупали малко състояние, и други богати физически лица, които търсят перспективни възможности, за да вложат своите пари. Най-често закупувайки дял от вашата стартираща компания. Често инвестицията в стартиращ бизнес (например вашия) за тях означава загуба на вложените средства (все пак според някои статистики, едва 1 от 10 стартиращи фирми оцелява до петата година). Рискът обаче си струва, тъй като при успех инвеститорите биха могли да върнат вложените средства стократно.

Следователно не е трудно да си отговорим на въпроса, какво търсят този тип инвеститори в една идея за нов бизнес – най-вече скалируемост или с други думи – способност за голям растеж. Вие може би имате чудесна идея за квартален бар, книжарница или магазин, който ще бъде много по-добър от съществуващите наоколо. Това обаче едва ли ще заинтересува един рисков инвеститор, защото колкото и успешен да бъде подобен проект, той трудно може да постигне особен ръст на приходите в дългосрочен план. Освен, ако не убедите вашия бизнес ангел, че ще заложите не само на самия търговски обект, а и на неговата марка, която ще ви позволи при успех, да създадете франчайзинг програма и бързо да направите голяма верига. Тогава рисковите инвеститори биха погледнали с различно око на идеята ви. Ако обаче сте решили просто да направите едно свое заведение от типа „При Гошо“, в което да прекарвате времето си и да печелите сравнително добри пари, без шеф на главата – по-скоро се върнете на вариант 2: Triple F, вземете заем от богатия си чичо или от спестяванията на дядо си и го направете.

Как да направим много скалируем бизнес?

Ако наистина искате да направите нещо, което през следващите години да се превърне в национално, а защо не – и в световно явление, ще имате най-големи шансове, ако заложите на новите технологии. Разбира се примери за глобални бизнеси в сферата на бързите закуски, ресторантьорството и ритейл веригите също не липсват. Като процентно съотношение обаче те отстъпват многократно на сфери като онлайн услуги и мобилни приложения. Днес компании като Facebook, YouTube, Skype, Groupon струват милиарди долари и малцина от нас вече се замислят, че всички тези проекти дори не съществуваха допреди десет години. Малката финландска фирма Rovio успя за две години да се превърне от средно – голям софтуерен разработчик в корпорация на стойност 2 милиарда долара, единствено благодарение на шеметния успех на своята мобилна игра Angry Birds. Друг знаков играч – Zynga – направи подобен възход чрез своите Facebook игри, сред които са FarmVille, MafiaWars, CityVille и др. На тези два разработчика на игри им трябваше в пъти по-малко време от традиционните гейм издателства като Electronic Arts и Blizzard Entertainment, за да достигнат капитализация от 1 милиард. Именно затова и шансът ви да получите пари от рисков инвеститор е много по-голям, ако идеята ви за бизнес е свързана с онлайн услугите, мобилните или социални приложения.

Вариант 4: Инвестиционен фонд

Venture Capital – фондовете са организации, в които други компании или богати физически лица влагат парите си, очаквайки възвръщаемост в определен срок. Управляващите партньори на фондовете използват този капитал, за да придобиват дялове в перспективни стартъпи, надявайки се, че тези дялове ще струват много повече след няколко години. В САЩ функционират стотици инвестиционни фондове, а най-големите сред тях като Sequoia, Andreessen Horowitz и Accel вече са придобили почти легендарен статут. В Европа ситуацията е много по-лоша, да не говорим за България, където инвестиционните фондове се броят на пръсти, а повечето от тях предпочитат да влагат парите си в недвижими имоти или компании на по-късен етап от своето развитие, когато търсената инвестиция е в размер на няколко милиона, а целта на фирмата е да разшири присъствието си. Една интересна възможност за финансиране на по-малки проекти в сферата на интернет бизнеса е Sofia Ventures.

Как да пичваме?

Elevator pitch е термин, който означава кратката възможност да се изправиш пред рисков инвеститор – без значение дали е бизнес ангел или представител на фонд и за не повече от 2 минути трябва да го впечатлиш със своята идея. Името идва буквално от практиката на много предприемачи да причакват в асансьора инвеститори и да се опитват точно за времето, през което са заедно вътре, да изложат идеята си ... или пък да се изложат. Най-важното, което трябва да знаете е, че тези хора нямат време. Вие трябва да им покажете, че разбирате това и да успеете за минута – две да представите идеята си. Говорете по същество - без ненужни встъпителни изречения, без много красив изказ. Стегнато, ясно и точно. Можете разбира се да използвате и по-нетрадиционни методи за привличане на вниманието им като собствена хип хоп песен на тема „Инвестирайте в нас“, която да пуснете в YouTube (както неотдавна направиха трима щатски предприемачи) или да застанете пред в офиса на фонда, преоблечен като огромно пиле или друго животно с табелка „Обърнете ни внимание!“. Когато залогът е вашият бизнес и съответно – бъдещето ви, няма ограничения в методите.

Когато се опитвате да привлечете рисков капитал за своята идея, трябва да помните и още нещо. Инвеститорите влагат средства не толкова в идеите, колкото в личностите, които стоят зад тях. Много по-важно е, да успеете да ги убедите, че вие сте човекът, който ще управлява успешно техните пари, отколкото – че имате убийствена идея. Защото идеите в повечето случаи не струват нищо, без цялата визия на хората, които стоят зад тях и енергията, която ще вложат те.

Източник: Българската стартъп медия NewBusiness.bg

Споделете:

Сходни статии

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.