Какво да очакваме от пазара на логистични площи?

IMGP1158

От края на миналата година има раздвижване на пазара на логистични площи в България, най-вече благодарение на западните инвеститори. Те търсят висококачествени площи, като другата тенденция е търсенето на т.нар. brown fields. Тенденцията е, че все по-евтино се осигуряват логистични площи, което създава възможности за размразяване на планирани проекти, спрени заради кризата. Това са част от изводите за пазара на логистични площи, представени от Владимир Гюрджиев, Ръководител на отдел „Индустриални и логистични площи“, Фортън Интернешънъл

Пазарът в България и региона се доминира от build-to-suit проекти, тоест такива, които се изграждат според нуждите на клиентите. Дивелопърите обаче не са си губили времето, и са изградили необходимата инфраструктура в очакване на своите първи клиенти след кризата, коментира Гюрджиев.

Съживяване определено има, като за 2011 в ЦИЕ ръстът на инвестициите в логистични площи в пъти надвишава сумарния от предните години. Все пак все още съществува инвестиционен риск, който спира множество проекти, отчете още той.

Данни и тенденции в България

За България се наблюдава ръст от 12.5%, който обаче не е напълно обективен, но се очаква през 2012 г. това да стане факт. Очакваните инвеститори традиционно са германски фирми, като трябва да се възползваме от възможностите, които се отварят пред България поради кризата в Гърция.Тя принуждава немалко гръцки предприятия да изнесат частично или изцяло производството и логистичните си бази в България.

Към момента, свободните площи в България към момента са 5% - данни, близки до тези в Румъния, Сърбия, и др. съседни страни. Най-критично по отношение на свободните площи е това в Словакия, където те са под 2%.

Много от логистичните бази у нас са проектирани за собствените нужди на компании, главно в сферата на бързооборотните стоки. Това само по себе си говори и за отлив на нужда от логистични услуги, но все пак ще има търсене от страна на различни индустрии за изграждане на професионално изградени логистични паркове, отчитат от Фортън.

Най-положителна тенденция се наблюдава в Пловдив, където е концентрирана леката индустрия. Неслучайно някои от най-крупните чужди инвестититори са избрали зоните около Пловив за изграждане на своите производства и логистични бази. Разбира се, такива проекти не липсват и в Русе, Варна и София, но те все още чакат своя старт.

Инвеститорите имат все по-високи изисквания

На първо място се търси добра пътна достъпност – достъп до основни транспортни артерии, транспортна осигуреност, електрозахранване, газоснабдяване, водоснабдяване и канализация.

Положителен фактор за България се явява глобалното повишаване на цената на горивата, водещо и до повишаване на цената на транспорта, което прави страни като Китай и Индия по-малко привлекателна за инвеститори от Западна Европа и Северна Америка за аутсорсване. Това се потвърждава и от растящите заявки на инвеститори, които имат интерес към зкупуване на логистични площи в България.

Нивата на цените у нас са към своя минимум, и не се очаква да спадат повече за в бъдеще. Освен това скоро ще има недостиг на площи, но в същото време обаче липсва предлагане на качествени площи. В този смисъл, едно конкурентно предимство е инфраструктурата, и основния фокус трябва да бъде върху изграждането й като допълнителна добавена стойност на проектите, категоричен г-н Гюрджиев.

Какво се случва при съседите

Не трябва да пренебрегваме конкуренцията от страна на Румъния, наложила се като атрактивен пазар на логистични паркове. В страната е и петото по големина търговско пристанище в Европа – това в Констанца. Северната ни съседка страда от недостиг на качествена инфраструктура, но това не задължително означава отлив на инвестиции. Доказателство за това е град Тимишоара, който, макар и с неразвита инфраструктура, се е наложил е привлекателен за изграждането на логистични бази. Конкурент е и Сърбия, където държавата предлага отлични условия на потенциалните инвеститори. От друга страна обаче, там логистичните площи са морално остаряли, което гарантира на България известни конкурентни предимства.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.