еCommerce Annual Summit 2020: Тотална трансформация за онлайн бизнеса

e-commerce-2020

На 24 септември 2020 г. се проведе петото издание на форума еCommerce Annual Summit 2020, организиран от сп. Enterprise.

Водещи експерти в сферата на електронната търговия коментираха тенденциите в електронната търговия на фона на пандемията от новия коронавирус и добрите практики за изграждане на работещ, функционален онлайн магазин, който да отговаря на съвременните изисквания на потребителите както на българския, така и на международните пазари.

Лекторите се обединиха около мнението, че пандемията се е оказала катализатор на скоростна трансформация за онлайн търговията и влиянието и ще продължи да се усеща и в бъдеще. Коронавирусът обаче доведе и до силно изостряне на конкуренцията, което поставя редица предизвикателства пред интернет търговците, включително и как да задържат новите клиенти, които са привлекли заради карантината и затварянето на икономиките. Вирусът доведе и до отлив на множество клиенти, локални и международни, на фона на прекъсването на доставките и растящата безработица.

Сава Ахмаков, Director of Client Services, proof., цитира данни, според които оборотите в електронната търговия започват да изпреварват традиционната в глобален мащаб на фона на пандемията. В България обаче все още изоставаме от тази тенденция и предстои да наваксаме растежа.

Той допълни, че онлайн търговията всъщност не е толкова лесна, колкото изглежда, и изисква много време за маркетинг, за обработка на поръчки, иска инвестиции, за да се привличат клиенти.

Според Сава Ахмаков коронавирусът е счупил калъпа и българите са се престрашили да пазаруват чрез интернет, включително и бързооборотни стоки, които традиционно пазаруват офлайн.

По думите му Коронавирусът счупи калъпа и българите се престрашиха да пазаруват чрез интернет, включително и бързооборотни стоки – храни, напитки и т.н.

Лазар Малаков, Customer Success Director, Httpool, обобщи, че бизнеси с различни размери трябва да преминат онлайн, за да оцелеят и да се развиват. Данни от проучване показват, че 75% от хората избягват посещенията в шопинг центрове и магазини, а 51% от бизнесите, които имат онлайн магазин, отчитат ръст на онлайн трансакциите. Почти една трета от малкия и среден бизнес в САЩ са продавали онлайн през май, когато физическите им обекти са били затворени, посочи той. Делът на онлайн търговията в САЩ за два месеца скача 1,5 пъти – от 16% до 27%, подчерта той.

Повечето български онлайн търговци обаче зависят изцяло само от българския пазар. Необходимо е излизане на международни пазари и разширяване на клиентската база, за да се справи бизнесът с конкуренцията, коментира Светлозар Димитров, управляващ партньор, InOut Trade.

Марио Пешев, главен изпълнителен директор, DevriX, обясни защо изграждането на някои онлайн магазини е скъпо. Цената зависи от това колко и какви решения се правят от нулата, от цената на дизайна и останалите криейтиви, които се правят.

Ивелина Каракашева, зам.-мениджър клиентски услуги, Remixshop, посочи, че за да се връщат по-малко артикули, е необходимо е за всеки продукт на онлайн магазина да има възможно най-много информация и широк набор от филтри за подбор на продуктите.

Дацко Дацев, eCommerce консултант, обясни ролята и функциите на Facebook Pixel за проследяване на сигналите от потребителите, които посещават онлайн магазина, както и за вариантите за проверка на Pixel. Той посочи и начините за създаване на аудитории за бизнеса и таргетиране на потенциални клиенти в зависимост от етапа на преминаване през маркетинговата фуния. Той демонстрира различни параметри.

Що се отнася до скалирането на бизнеса, Дацко Дацев коментира, че може да се насочвате към нови подходящи аудитории, постепенно да вдигнете бюджета си за реклама, да прилагате отново работещи рекламни модели и други стратегии. Той обаче не съветва да се увеличава драстично бюджета, с над 20%, както и да се смесват аудитории.

Светослав Тодоров, управляващ директор, Beluga Software, обобщи предизвикателствата и проблемите, които онлайн търговците срещат. Сред тях са ръчното управление на множество продукти, управлението на наличностите, управлението на цените и промоциите на много места, обработката на поръчки от множество канали.

Добра практика за справяне с част от тези предизвикателства е централизацията, посочи той. Друга важна стъпка е автоматизацията на повтарящата се ръчна работа. Важно е да се прави непрекъснат мониторинг и анализ на данните, както и да се проследяват проблемите, за които да се намират иновативни решения. Автоматизацията на повтарящата се ръчна работа също е едно от тези решения.

Методи Дреновски, основател и управител, Superhosting, представи данни, според които електронната търговия нараства със 129% към края на април спрямо година по-рано, а продажбите на дребно отчитат ръст от 146%. Това означава, че онлайн магазините са имали нови потребители, което увеличава конкуренцията и изисква професионално отношение към онлайн магазина, за да бъдат задържани тези клиенти.

Ако не се адресират проблемите, електронните магазини няма да задържат новите си клиенти, ще пропуснат продажби и ще обезсмислят вложенията в маркетинг и реклама, подчерта Методи Дреновски.

За да мъде онлайн магазинът успешен, той трябва да е бърз, да има надежден хостинг, да се прави правилен маркетинг и да се въведе перфектно обслужване в подкрепа на клиента, коментира той. Обратната връзка от клиентите е изключително важна за подобряване на обслужването.

За развитието на онлайн бизнеса е важно и правилното таргетиране към подходяща аудитория, познаване на клиентите и персонализация, посочи още Методи Дреновски. Важно е изготвяне на подходящ маркетингов микс от канали, които конкретната аудитория ползва, за да се уравновесят инвестициите в маркетинг и реклама и възвръщаемостта.

Светослав Тодоров проведе и практически уъркшоп за участниците в E-Commerce Summit, за да представи конкретно кога онлайн търговията започва да се нуждае от автоматизация.

Никола Минков, управител на Serpact, представи case study за постигането на почти три пъти по-високи приходи за пет месеца чрез SEO. Компанията е SortoviSemena.bg. Направен е анализ на ключовите думи и изрази, които генерират приходи, разработена е контент стратегия за тези фрази.

Партньори на събитието:

Официален партньор: Beluga Softuare

Имиджови партньори: Serpact, Superhosting.bg

Дигитални партньори: IAB Bulgaria, Stellary, Etarget, EUShipments by InOut, Netpeak

Партньори: Spetema кафе, Devin, Interpred Sofia, EventsPro

Форумът Е-commerce Summit е част от поредицата за успешни практики в различни бизнес сектори MySuccess.bg на сп. ENTERPRISE.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.