Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

ENTERPRISE | October 1, 2020

Отиди най-горе

Най-горе

Няма коментари

„Бизнес образование: Какво може да донесе на българския бизнес магистърската/MBA степен?”

„Бизнес образование: Какво може да донесе на българския бизнес магистърската/MBA степен?”
Даката Боянов

На 8.04.2014 г. в хотел Новотел, София се проведе конференция на тема „Бизнес образование: Какво може да донесе на българския бизнес магистърската/MBA степен?”. Организатор на събитието беше френската Advent Group, създател и световен лидер в организирането и провеждането на индивидуални срещи между бизнес училища и кандидати за обучение в програми MBA и магистратури в областта на управлението и бизнеса. Тези събития, известни под името Access MBA One-to-One и Access Masters Tour, от една страна популяризират МВА и специализираните магистърски програми на голяма част от елитните бизнес училища в световен мащаб, а от друга предоставят на кандидатите за такова обучение безценна помощ при избора на най-подходящата за тях програма.

Конференцията бе открита с лекция на Проф. Тибор Вьорьош, Старши лектор по IT мениджмънт и бизнес симулации към CEU Business School. Основната цел на лекцията бе да обрисува какво представлява MBA обучението, както и как придобитите знания и умения могат да бъдат интегрирани в тяхното кариерно развитие.

По време на втората част на конференцията, Дираж Саха, Маркетинг мениджър в Advent Group, и основателят и CEO на компанията, Кристоф Кута, представиха на присъстващите резултатите от глобално проучване на тема Какво може да донесе на българския бизнес магистърската/ MBA (Магистър по бизнес администрация) степен? Проучването е проведено сред всички кандидати, които някога са се регистрирали за участие в Access MBA или Access Masters през последните 10 години. Резултатите са базирани на отговорите на 1700 участници в проучването от 51 държави, част от които вече притежават следдипломна квалификация, както и такива, които тепърва планират да продължат образованието си, включително и на данни от богатата база данни на Access MBA от 150,000 кандидата.

След обявяването на резултатите бе проведена панелна дискусия за значението на следдипломната квалификация в днешния бизнес. В дискусията взеха участие Проф. Тибор Вьорьош; Любов Костова, Директор, Британски съвет България; Милена Иванова, Консултант „Подбор“, Global Executive Recruiting, Hewlett Packard Company и бъдещ дипломант по програмата Executive MBA на Hult International Business School; Рене Томова, Постоянен ментор, Eleven Accelerator Venture Fund и възпитаник на Case Western Reserve University; Гергана Чакърова, Асистент Дирекция, Отговорник комуникация, Франкофонски институт по администрация и управление (IFAG) и д-р Мегаклис Петмезас, Заместник ректор на City College, International Faculty of the University of Sheffield. Освен това в дискусията взеха участие няколко Директори човешки ресурси и мениждъри от топ компании в България.

Дискусията засегна няколко основни теми, включително как основният фокус на доказано успешното MBA образование е не просто да обогати студентите със задълбочени знания и умения в областта на бизнеса и управлението, а най-вече да ги научи как успешно да прилагат тези знания и умения в реални ситуации в непрестанно променящата се международна бизнес среда. Участниците в дискусията се фокусираха още и върху тенденцията, че най-успешните бизнес училища изграждат и обновяват MBA програмите си съвместно с днешния бизнес, за да предложат на своите стденти реално приложими и адекватни към бизнес средата знания и умения.

Мотивацията на младите българи за получаване на бизнес образование откриваме в няколко основни фактора: според проучването 38% от потенциалните кандидати посочват стартирането на международна кариера като най-силна мотивация за решението им да придобият MBA степен. Сред останалите посочени причини са обогатяване на професионалния профил (31% от запитаните), стартиране на собствен бизнес (17%), живот в чужбина и разширяване на мрежата си от професионални контакти (16%) и диплома от утвърдена институция (15%). Въпреки големия интерес към чужди университети и стремежа към международна кариера, обаче, много от българските кандидатит планират да се развиват професионално в рамките на България. „Мотивацията за международна кариера не значи непременно кариера в чужбина – много български професионалисти напоследък прогресивно се развиват в международни фирми в рамките на страната“, коментира Любов Костова.

Паралелното провеждане на Access MBA запитването сред потенциални кандидати от една страна и вече придобили следдипломна квалификация професионалисти от друга, разкрива до каква степен очакванията на кандидатите съвпадат с реално постигнатите резултати. Според проучването, в резултат на своето следдипломно образование, притежателите на MBA степен придобиват усет за резултати, междуличностни качества и проактивност, които са по-близо до това, което работодателите търсят – 51% от запитаните посочват тези умения като основните, които MBA програмата им е спомогнала да култивират. 42% от притежателите на МBA смятат, че бизнес образованието им е дало международен поглед и способност за работа с различни хора.

Относно влиянието на следдипломната квалификация върху кариерното развитие, 35% от притежателите на MBA посочват, че степента им е спомогнала за достигането на управленска позиция, 39% от запитаните са сменили работата си, 37% са започнали международна кариера и 27% са претърпели повишение в заплащането.

Проучването разкрива още, че все още се усеща скептичност у българските работодатели за значението на следдипломната квалификация, но тенденциите от последнте години разкриват, че компаниите на родна земя започват да се информират в тази насока и да забелязват разликите в уменията и опита на служителите, които притежават магистърска/ МBA степен.

Събитията Access MBA и Access Masters помагат на кандидатите за МВА и специализирани магистърски програми да изберат правилната програма според техния профил, нужди и очаквания. В събитията, които Advent Group организира ежегодно в редица държави, потенциалните кандидати имат възможност за личен разговор с представители на акредитирани бизнес училища от цял свят, за да научат повече за предлаганите от тях програми и да намерят най-доброто за собствените си нужди и амбиции.
Следващото топ MBA събитие на Access MBA ще бъде на 24 април 2014 г. в хотел Шератон.

Участието е безплатно, но онлайн регистрация е задължителна. Регистрирайте се тук: http://www.accessmba.com/sofia/index.html?ui=VM6PE31397047721

Добави коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.