Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

ENTERPRISE | June 4, 2020

Отиди най-горе

Най-горе

Няма коментари

Кризата на ИТ пазарите в Централна и Източна Европа продължава

Кризата на ИТ пазарите в Централна и Източна Европа продължава
ENTERPRISE

Българският IT пазар е реализирал лек ръст от 2.8% за 2012 г., като 1.8 % идват от хардуерния пазар, съобщават анализаторите от "IDC България". Годишният анализ на компанията показва още, че рискът от рецесия през 2013 г. за страни като Испания, Италия, Кипър и Гърция оказва неоспоримо влияние върху пазара в Централна и Източна Европа и несъмнено и върху България, където несигурната политическа ситуация, високото ниво на безработица и ниското вътрешно потребление допълнително влошават продажбите на технологични продукти.

„Глобалната икономическа среда продължава да бъде прекалено несигурна, поради което не можем да прогнозираме какво ще се случи за една година напред, нито можем да очакваме съживяване на икономиката, което да доведе до ръст в ИТ пазара”, коментира Нели Вачева, управител на IDC България.

Преносимите компютри остават най-популярни за българските потребители, като в момента те заемат 2/3 от пазара, а останалата 1/3 остава за настолните компютри.

Таблетите също започват да оказват своето влияние, радвайки се радват на все по-голям интерес от страна на купувача. В България на 3.5 лаптопа се продава средно по 1 таблет.

По отношение на продажбата на принтери, в сравнение с региона, България отново върви надолу. Интересно е да се отбележи, че преди кризата страната ни беше единствената в ЕС, в която се увеличи търсенето на лазерните принтери. В резултат от рецесията обаче, българинът спира да купува лазерни устройства. В момента копирите и сървърите са единствените устройства, които оцеляват в условията на свит пазар.

Най-засегнат в ИТ сектора остава хардуерният пазар, тъй като той се развиваше и най-динамично преди кризата.

По-положителна тенденция се наблюдава при мобилните телефони. За 2011-2012 г., България отбеляза 10 % ръст на общия брой мобилни телефони, а смартфоните регистрираха увеличение от 31.7 %. Тенденцията е смартфоните да изместват традиционните устройства, но с по-умерени темпове. Като допълнителен фактор за това от IDC отчитат, че малка част от смартфоните всъщност се купуват с пакети за мобилен интернет. Оказва се, че българският потребител предпочита да използва устройството предимно посредством WiFi мрежи.

Прогнозите на IDC са, че забавянето на развитието в сферата на ИТ технологиите  ще продължи и през тази година, но въпреки това за периода 2013г. -2017 г. се очаква, макар и малък, ръст от 6.7 %.

 

Автор: Кристина Николова

Добави коментар

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.