Пет принципа за разпознаване на недостоверната информация в интернет

online-info

Знаете ли, че в различни краища на света съществуват истински ферми за фалшиви новини, в които хиляди служители измислят невярно съдържание с цел да объркат или дезинформират определени групи от читатели. Или че днес има цели мрежи от стотици сателитни сайтове с безсмислено съдържание, които съществуват с единствената цел да предоставят линкове към реални интернет проекти и да подобрят позициите им в онлайн търсачките. Не е изключено да сте попадали на такива страници, без дори да сте го осъзнали.

„В наши дни фалшивите новини се превръщат в истинска индустрия, която създава работни места и дори понякога плаща данъци, а потърпевши са както потребителите, така и интернет като цяло, защото доверието към информацията в глобалната мрежа спада непрекъснато“ - споделя Добромир Панов, собственик и управител на българската уеб агенция Промо Пойнт ООД, която от години изучава типовете недостоверна информация в интернет и възможностите за нейното разпознаване. В свое ново проучване по темата екипът на компанията описва пет ефективни начина за справяне с този проблем.

Не се подвеждайте по шокиращи заглавия

Освен ако никога не сте използвали интернет, вие най-вероятно сте се сблъсквали със заглавия, включващи множество удивителни знаци, думи като „шок“, „ужас“ или такива, изцяло изписани с главни букви. Тези заглавия имат за цел да ви повлияят и да ви мотивират да кликнете на линка. И именно това е последното нещо, което трябва да правите, когато попаднете на тях.

Не бързайте да кликате

Проблемът е, че колкото и впечатляваща да ви се струва информацията, която ви се поднася, е много възможно когато отворите съответния сайт, да откриете, че тя не е вярна. За съжаление обаче вече ще е късно, защо вие сте генерирали посещение на сайта, което именно е и неговата цел. Много по-добра идея е вместо да кликнете веднага, просто да потърсите същата информация в други уеб източници. Така например, ако попаднете на впечатляващо заглавие в интернет, че самолет се е разбил на варненския плаж и нито една от големите български медии не е отразила новината, значи такава новина просто няма.

Разпознавайте съдържанието с цел оптимизация за търсачки

В тази група включваме съдържание, което се генерира единствено и само с цел SEO (Search Engine Optimization – оптимизация за търсачки). За незапознатите, този термин обхваща голям брой дейности, които целят да подобрят позициите на даден сайт в онлайн търсачките. А един от най-значимите инструменти за SEO е създаването на линкове към въпросния уеб проект.

Това често се прави чрез закупуване на линкове от реномирани сайтове, както и чрез създаването на мрежи от сателитни сайтове, чиято единствена цел е да генерират линкове. И в двата случая процесът може да бъде свързан със създаването на големи обеми невярно или просто безполезно съдържание. „Най-често става въпрос за определено количество текст, което може и да не казва нищо съществено, но за сметка на това ще донесе някой друг полезен линк, вмъкнат измежду изреченията. Не се учудвайте ако днес попаднете на статия, която показва преобладаващите ползи от кафето, а утре срещнете друга, която доказва колко вредно всъщност е то. В крайна сметка и двете статии ще са ви безполезни, особено ако търсите информация за това вреди ли кафето на вашето здраве или не. Но тези статии са постигнали своите цели, въпреки че са предоставили противоречива информация на потребителя” - споделя Добромир Панов от Промо Пойнт.

Разпознавайте източниците и мотивите

Източниците на невярна информация се увеличават с всеки изминал ден и за потребителите става все по-важно да знаят кои са те и да могат да ги разпознават. Дали става въпрос за фалшиви новини в подкрепа на дадена политическа партия или дори държава, за очерняне на друга, или за защитаване на определени корпоративни интереси – при всички случаи е добре да оценяваме критично истинската причина, поради която ни се поднася дадено съдържание.

Използвайте авторитетни източници

Създайте си собствен списък с авторитетни източници, на които имате доверие и ги използвайте за сверяване на шокиращата информация, която откривате из социалните мрежи и други сайтове. Такива източници могат да са както водещи медии, така и блогове, специализирани издания, официални учреждения или дори добрите стари книги в библиотеката или у дома. Важното е да имате причина да им се доверите. Помислете например дали те поднасят информацията от всички гледни точки, избягват ли драматизацията, спазват ли определени етични стандарти и прозрачна ли е собствеността им и екипът от лица, които създават съдържанието. Ако например зад даден сайт не фигурира нито едно име на реален човек, а в секцията за контакт има само автоматична форма за обратна връзка, той трудно може да попадне сред авторитетните източници. Добра идея е източниците от този списък също да се подлагат на критична преоценка.

Споделете:

Сходни статии

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.