Летище Пловдив с потенциал за милиони инвестиции и хиляди работни места

пловдив-летище

Регион Пловдив може да печели годишно 100 милиона лева и да се създадат нови 20 000 работни места ако се рекламират ефикасно възможностите за туризъм и правене на бизнес, използвайки бързия и евтин достъп до района - Летище Пловдив. Това твърди Христо Коляшев, управител на създаденото през миналия декември Сдружение с нестопанска цел „Фонд за развитие на Южен-централен район - Фeникс Фонд“.

Целта на обществената организация е да се повиши интересът към региона от страна на потребителите в страните от ЕС като по този начин се задвижи местната икономиката.

Според Коляшев сега задачата е да се наберат достатъчно средства във фонда, които да бъдат предостави на „Airport marketing services”, за да се рекламира Южен централен район пред 700 млн. потребители и да се открият 8 дестинации от пловдивското летище. Годишно сумата е около 500 хиляди евро.

В ЕС има 320 регионални летища, които се конкурират в привличането на авиокомпании да летят от тях, като това се прави с предоставяне на стимули, с които се намаляват разходите за използване на летищата от страна на авиокомпаниите“, обяснява Коляшев. „Необходимо е и районът на съответното летище да привлича към себе си достатъчно пътнико-поток. Това е задачата на регионалните фондове, в повечето, от които участват местни фирми, общини и граждани. Те осигуряват парите за заплащането на рекламата на региона на специализиран рекламен пазар, който освен популяризация, предоставя и откриване на авиолинии до съответното летище.

Най-големия специализиран рекламен пазар в ЕС е този на „Airport marketing services”, която е рекламна фирма и работи с най-голямата нискотарифна авиокомпания в Европа „Ryanair”. Посещава се от 700 млн. потребители годишно ( два милиона на денонощие). Като знаем потенциала на района на Пловдив като туристическа дестинация ( той беше признат дори и от “Lonely planet”) и имаме предвид възможностите за инвестиции в района, използвайки наличието на Летище Пловдив и ако имаме работещ регионален Фонд, за много кратко време в него ще бъдат привлечени стотици хиляди потребители, убеден е Коляшев.

Той дава конкретни примери с регионални летища и фондове в ЕС: „Европейската статистика сочи, че на всеки хиляда пътници (на годишна база), влезли в съответния регион през регионалното му летище, се създават едно работно място на самото летище и между пет и осем в района. Например, в Кьолн са създадени 36 000 работни места, на Франкфурт Хаан (един от двата нискотарифни маршрута, по които Ryanaira лети от Пловдив) за две години са открити 15 000 работни места. Летище Меминген ( 20 км западно от Мюнхен) през 2009 г. става собственост на община Меминген и от нула пътници тогава днес генерира един милион пътници годишно. Район Алгой, чийто център е Меминген, от известен в Германия като селскостопански, се превърна в перфектна туристическа дестинация и за 2013 г. отчита 17 милиона нощувки. Същата е ситуацията във всички региони в ЕС, които имат действащо регионално летище и подобни фондове. В съседна Румъния, например, в Крайова, ръстът за две години е десет пъти на пътникопотока. На летището в Тимишоара за миналата година има един милион и двеста хиляди пасажери и в момента се строи карго терминал. На летището в Брашов през октомври миналата година направиха ремонт на пистата и в момента се строи пътнически терминал за един милион пътници. Такива примери са много и съвсем сигурно е, че поне 80% от 320-те регионални летища в ЕС не са по-атрактивни за туризъм от района на Пловдив, казва Коляшев. Многозначителен е фактът, че броят на регионалните летища в ЕС от 2005 до 2014 г. се е удвоил. Едва ли това щеше да се случи, ако тези въздушни гари не са абсолютно необходим фактор за развитието на регионалната икономика, твърди Коляшев.

Всъщност регионалните летища в ЕС се явяват като двигатели на местните икономики и без тях е почти невъзможно да се развиват съответните региони. А районът на летище Пловдив, който включва шест окръга, има огромен потенциал да привлече към себе си интереса на европейския потребител, категоричен е Коляшев. За бизнеса ползата е в повишените приходи в следствие на повишеното потребление. За държавните и общински институции ползата е от повишението на приходи от данъци, осигуровки, намаление на разходи за помощи за безработни.

Инициативата за „Феникс фонд“ идва от два синдиката - на железничарите и на летищния център за обслужване на въздушно движение - Пловдив. Сред членовете на фонда са „Окай 2005“, „Биофреш“, „Дантравел“, „Стройкар КМ“, Кооперация „Първо частно 2001“, „Видера“ и др. От скоро към Фонда се присъедини и „Тракия икономическа зона“ – проект, успял през годините да стане дом за над сто и двадесет български и чуждестранни инвеститори, създаден от структуро-определящи и знакови за България предприятия. Коляшев смята, че е добре, ако във Фонда се включат и браншовите организации, защото те имат огромен брой членове и по този начин ще се постигне масовото участие на хората, което е и крайната цел, а именно - ангажиране на гражданското общество за постигане на определен обществен интерес.

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.