Българите не вярват в доброто икономическо бъдеще на страната

pesimistic

Българите остава песимисти по въпроса за бъдещето на страната. Това показва прочуване на а GfK на потребителския климат в Европа за второто тримесечие на 2015 г.

Според анализа икономиката в България се е подобрила значително през последната година, а по предварителни оценки БВП за първото тримесечие на 2015 нараства с 2% в сравнение със същия период на предходната година. Въпреки това, потребителите не очакват тази положителна тенденция да продължи. През второто тримесечие икономическите очаквания на потребителите се подобряват с 1.5 пункта и достигат нивото от (-12.9) пункта през юни.

Независимо от добрите макроикономически данни за страната, предпазливата оценка на потребителите може да се дължи на няколко външно политически фактори като нерешената криза между Русия и Украйна, неясния изход от кризата в Гърция, смятат еспертите.

Българските потребители оценяват ситуацията по същия начин и по отношение на своите доходи. Въпреки че свързаният показател се повиши отново през второто тримесечие с (+8.3 пункта), той все още е в отрицателния диапазон в размер на (-6.6 пункта). Следователно България не очаква увеличение на надниците и заплатите през следващите няколко месеца.

Малко български потребители продължават да харчат пари за големи покупки, които излизат извън техните ежедневни потребности. Намерението за покупка беше в размер на 10,5 пункта през юни. Това е с около 1,6 пункта повече отколкото през март.

Продължителните преговори между Гърция и нейните кредитори оказаха значително влияние върху настроението на потребителите в повечето европейски страни през второто тримесечие на тази година, показва проучването. Също така в страните от Източна Европа кризата между Русия и Украйна играе съществена роля.

Независимо от това, от месец март досега показателят на GfK Потребителски климат в 28-те държави членки на ЕС е нараснал с общо 1 пункт, като е достигнал 10,8 пункта. Гръцката криза в голяма степен определи настроението на европейските потребители през второто тримесечие на тази година, като в резултат от това икономическите очаквания в много страни се понижиха или се намират в застой. По време на проучването, което се извърши през първите две седмици на юни, преговорите между Гърция и нейните кредитори все повече приближават своя критичен стадий. Поради това кулминацията на кризата – временният провал на преговорите, затварянето на гръцките банки, референдумът, както и подновените, привидно успешни преговори не са отразени в изследването.

Приема се, че настроението на хората в Европа, главно в рамките на Паричния съюз, може да се влоши още повече през лятото. Това се отнася по-специално за страни като Германия, Италия, Франция и Испания, които или понасят висок дял от дълговете на Гърция или също се борят с трудна икономическа ситуация.

Развитието на очакванията за доходите, както и намеренията за покупка, варират между различните страни. По отношение на тези два индикатора специфичните за отделните страни влияния през второто тримесечие бяха по-силни отколкото възможните ефекти от излизането на Гърция от еврозоната. Въпреки това, от март досега потребителският климат на GfK за 28-те държави-членки на ЕС е нараснал с общо 1 пункт, като е достигнал 10,8 пункта за второто тримесечие.

За изчисляване на GfK Потребителски климат в Европа са използвани данни от проучване сред потребителите, което се провежда от името на Европейската Комисия във всички страни-членки на Европейския съюз. Приблизително 40 000 лица участват в проучванията в 28-те страни-членки всеки месец. Тези анкетирани лица представляват пълнолетното население на ЕС. Основата на показателите, които GfK използва за изчисление на GfK Потребителски климат в Европа, са проучванията на настроението на потребителите, провеждани всеки месец. От една страна това включва макроикономическата ситуация на отделните страни, а от друга страна състоянието в домакинствата.

Въпросите, които участват в изчисляването на GfK Потребителския климат в Европа се задават ежемесечно, в национално представително проучване тип "омнибус". Това е проучване, което обхваща въпроси от различни области и се осъществява по телефона или чрез интервюта лице в лице.

От общо 12 въпроса, които се задват всеки месец, са избрани пет индикатора, които участват в изчисляването на показателят на GfK Потребителски климат в Европа, защото се смята, че отразяват потребителските нагласи по отношение на икономиката във всяка една страна. 

Споделете:

Присъединете се
към 12 257 читатели

ENTERPRISE е прецизно таргетирано B2B печатно издание за практически бизнес и интелигентно управление.